Palvelun kehittäminen ICT-yrityksen sovellusten elinkaarihallinnassa
Jylkkä, Mirva (2023)
Jylkkä, Mirva
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092726441
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092726441
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty kohdeyrityksen toimeksiantona kohdeyrityksen sovellusten elinkaarihallinnan palvelun kehittämiseksi. Kohdeyrityksen organisatorisen muutoksen ja uuden toimintakulttuurin vuoksi, kohdeyrityksellä on tarve uudistaa sovellusten elinkaarihallinnan toimintoja entisistä historiaan pohjautuvista toimintamalleista kohti uudenlaista työn tekemisen tapaa, jota tulevaisuuden teknologia edellyttää.
Opinnäytetyön tyyppi on tutkimuksellinen ja kohdeyritys sekä kohdeyrityksen asiakasorganisaatio esitetään työssä anonyymeinä sekä kohdeyrityksen että asiakasorganisaation pyynnöstä.
Tutkimuksen tavoitteena on selkeyttää kohdeyrityksen ja asiakasorganisaation välinen nykytila ja löytää palvelun kehityskohteet tutkimuksen aihealueella, tekemällä tutkimus toimittaja – asiakas akselilla. Tarvitaan selkeä tilannekuva nykytilasta ennen kehittämisen aloittamista.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisen kyselyn ja kvalitatiivisen haastattelututkimuksen yhdistelmänä sovellusten elinkaarihallinnan sidosryhminä toimivissa asiakasorganisaation yksiköissä ja kohdeyrityksen sisäisissä yhteistyötiimeissä. Tutkimus rajattiin koskemaan sovellusten elinkaarihallinnan sovelluspalveluja ja niihin liittyvää palvelukokemusta. Tutkimuksella haettiin sisäistä ja ulkoista asiakasnäkökulmaa, asiakaskokemusta, toimintamalleja ja -kulttuuria sekä mielipiteitä aiheeseen liittyen.
Työn tietoperusta koostuu erilaisten IT-viitekehysten sisältämistä ohjeista ja käytänteistä, joiden avulla IT-alan organisaatio voi toimia liiketoimintaedun mukaisesti ja tarjota samalla parasta, mutta myös kustannustehokasta palvelua asiakkaalleen. Tietoperustassa käydään läpi sovellusten elinkaarihallinnan käsitteitä ja sovellushallintaan ja elinkaariajatteluun liittyviä teknisiä kokonaisuuksia, joita kohdeyrityksen sovellustenelinkaarihallinnalle kuuluu. Varsinaisen tutkimuksen osiossa käsitellään tutkimuksen tekeminen ja tutkimustulokset eriteltynä.
Työn tulokset ovat kohdeyritykselle arvokasta materiaalia. Tutkimuksen tuloksista nousi esille useita kehityskohteita. Tutkimusraporttia ja suositeltuja toimia alettiin heti työstämään osaksi toimintasuunnitelmaa. Palvelua alettiin parantamaan muun muassa lisäämällä yhteistyötä sidosryhmiin, selkeyttämällä tuotoksia ja korjaamalla toimintatapoja.
Opinnäytetyön tyyppi on tutkimuksellinen ja kohdeyritys sekä kohdeyrityksen asiakasorganisaatio esitetään työssä anonyymeinä sekä kohdeyrityksen että asiakasorganisaation pyynnöstä.
Tutkimuksen tavoitteena on selkeyttää kohdeyrityksen ja asiakasorganisaation välinen nykytila ja löytää palvelun kehityskohteet tutkimuksen aihealueella, tekemällä tutkimus toimittaja – asiakas akselilla. Tarvitaan selkeä tilannekuva nykytilasta ennen kehittämisen aloittamista.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisen kyselyn ja kvalitatiivisen haastattelututkimuksen yhdistelmänä sovellusten elinkaarihallinnan sidosryhminä toimivissa asiakasorganisaation yksiköissä ja kohdeyrityksen sisäisissä yhteistyötiimeissä. Tutkimus rajattiin koskemaan sovellusten elinkaarihallinnan sovelluspalveluja ja niihin liittyvää palvelukokemusta. Tutkimuksella haettiin sisäistä ja ulkoista asiakasnäkökulmaa, asiakaskokemusta, toimintamalleja ja -kulttuuria sekä mielipiteitä aiheeseen liittyen.
Työn tietoperusta koostuu erilaisten IT-viitekehysten sisältämistä ohjeista ja käytänteistä, joiden avulla IT-alan organisaatio voi toimia liiketoimintaedun mukaisesti ja tarjota samalla parasta, mutta myös kustannustehokasta palvelua asiakkaalleen. Tietoperustassa käydään läpi sovellusten elinkaarihallinnan käsitteitä ja sovellushallintaan ja elinkaariajatteluun liittyviä teknisiä kokonaisuuksia, joita kohdeyrityksen sovellustenelinkaarihallinnalle kuuluu. Varsinaisen tutkimuksen osiossa käsitellään tutkimuksen tekeminen ja tutkimustulokset eriteltynä.
Työn tulokset ovat kohdeyritykselle arvokasta materiaalia. Tutkimuksen tuloksista nousi esille useita kehityskohteita. Tutkimusraporttia ja suositeltuja toimia alettiin heti työstämään osaksi toimintasuunnitelmaa. Palvelua alettiin parantamaan muun muassa lisäämällä yhteistyötä sidosryhmiin, selkeyttämällä tuotoksia ja korjaamalla toimintatapoja.