Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

B2B-asiakashankinnan kehittäminen suosittelujen avulla

Soudunsaari, Maarit; Taskinen-Veliaj, Kaisa (2023)

 
Avaa tiedosto
Soudunsaari_Taskinen-Veliaj.pdf (1.090Mt)
Lataukset: 


Soudunsaari, Maarit
Taskinen-Veliaj, Kaisa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092826495
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli B2B-asiakashankinnan kehittäminen suosittelujen avulla. Työn tarkoituksena oli laatia hyvään asiakaskokemukseen ja sen myötä suositteluhalukkuuteen rakentuvia ehdotuksia, joilla tehostetaan kohdeyrityksen B2B-asiakashankintaa. Työssä vastattiin kysymyksiin “Millainen merkitys suositteluilla on asiakashankinnassa” ja “Miten asiakashankintaa voidaan parantaa suosittelujen avulla?”

Opinnäytetyön tutkimuksen lähestymistapana oli monimenetelmällinen tutkimus ja työ koostuu teoreettisesta ja empiirisestä osuudesta. Tietoperustassa käsiteltiin asiakashankintaa, suosittelumarkkinointia, digitaalista viestintää ja asiakaskokemusta. Asiakashankintaa tarkasteltiin pääasiassa markkinoinnin näkökulmasta. Empiirinen aineisto kerättiin Webropol-kyselyllä saaden sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tietoa. Tulokset analysoitiin sisällönanalyysillä, jossa pelkistetyt ilmaukset ryhmiteltiin alaluokkiin ja alaluokat yhdisteltiin yläluokiksi.

Tulosten perusteella suositteluja pidetään luotettavana tapana viestiä tuotteen tai palvelun hyödyistä ja suositteluja kannattaa käyttää enemmän myös B2B-yrityksissä. Asiakashankintaa voidaan parantaa suosittelujen avulla. Asiakaskokemuksen merkitys tulee kasvamaan myös B2B-kontekstissa ja hyvää asiakaskokemusta pidettiin tärkeimpänä tekijänä suosittelun antamiseen.

Opinnäytetyön tuloksena syntyi konkreettisia ehdotuksia suosittelujen käyttämiseen, palkitsemiseen, sosiaalisen median hyödyntämiseen ja asiakaskokemuksen kehittämiseen. Ehdotusten lähtökohtana oli kyselyn tulokset sekä aiemmat tutkimukset. Opinnäytetyön tuloksena syntyneitä ehdotuksia voidaan hyödyntää myös muissa B2B-asiakashankintaa tekevissä yrityksissä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste