Autenttisen johtajuuden piirteet ja niiden yhteys esihenkilön kokemukseen työn merkityksellisyydestä
Bruun, Susanna (2023)
Bruun, Susanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092926589
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092926589
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Autenttisen johtajuuden piirteet ja niiden yhteys esihenkilön kokemukseen työn merkityksellisyydestä. Toimeksiantajana oli Lapin ammattikorkeakoulun hanke nimeltä Vastuullisen muutoksenhallinnan osaamisen ja taitojen vahvistaminen (VASTA).
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella autenttista johtajuutta esihenkilön näkökulmasta ja selvittää sen mahdollisia hyötyjä työn merkityksellisyyden kokemukselle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli etsiä aineistosta autenttisen johtajuuden piirteitä ja tarkastella niiden mahdollista yhteyttä johtajien kokemaan merkityksellisyyteen työssään. Tutkimuskysymyksenä oli, mitä autenttisen johtamisen määritelmään sopivia piirteitä aineistosta on löydettävissä. Alakysymyksenä oli, onko löydetyillä autenttisen johtamisen piirteillä yhteyttä hyvinvointivalmennukseen osallistuneiden johtajien kokemukseen työn merkityksellisyydestä.
Opinnäytetyön tietoperustan muodostivat autenttinen johtajuus ja työn merkityksellisyys. Opinnäytetyö oli menetelmältään laadullinen tutkimus. Tutkimusaineistona käytettiin valmista aineistoa. Käytetty valmis aineisto oli yksi kolmesta itsereflektioon perustuvasta kirjoitustehtävästä, joka kuului osaksi hankkeessa toteutettua hyvinvointivalmennusta. Tutkimusaineisto analysoitiin käyttäen induktiivista sisällönanalyysia.
Analyysin kautta saadut tulokset osoittivat, että autenttista johtajuutta ilmentävistä pelkistyksistä löytyi myös työn merkityksellisyyden lähteiksi katsottuja tekijöitä. Johtopäätöksenä oli, että osittain samat asiat ilmentävät autenttista johtajuutta ja lisäävät kokemusta työn merkityksellisyydestä. Opinnäytetyön keskeinen tulos oli se, että keskittymällä vahvistamaan työn merkityksellisyyden kokemuksen lähteinä olevia tekijöitä, voidaan mahdollisesti edesauttaa autenttisen johtajuuden toteutumista. Myös toimeksiantajan toteuttaman hyvinvointivalmennuksen kaltaisia valmennuksia voidaan käyttää toimivina työkaluina autenttisuuden kompetenssien kehittämiseksi. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää apuna vastaavia valmennuksia suunniteltaessa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella autenttista johtajuutta esihenkilön näkökulmasta ja selvittää sen mahdollisia hyötyjä työn merkityksellisyyden kokemukselle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli etsiä aineistosta autenttisen johtajuuden piirteitä ja tarkastella niiden mahdollista yhteyttä johtajien kokemaan merkityksellisyyteen työssään. Tutkimuskysymyksenä oli, mitä autenttisen johtamisen määritelmään sopivia piirteitä aineistosta on löydettävissä. Alakysymyksenä oli, onko löydetyillä autenttisen johtamisen piirteillä yhteyttä hyvinvointivalmennukseen osallistuneiden johtajien kokemukseen työn merkityksellisyydestä.
Opinnäytetyön tietoperustan muodostivat autenttinen johtajuus ja työn merkityksellisyys. Opinnäytetyö oli menetelmältään laadullinen tutkimus. Tutkimusaineistona käytettiin valmista aineistoa. Käytetty valmis aineisto oli yksi kolmesta itsereflektioon perustuvasta kirjoitustehtävästä, joka kuului osaksi hankkeessa toteutettua hyvinvointivalmennusta. Tutkimusaineisto analysoitiin käyttäen induktiivista sisällönanalyysia.
Analyysin kautta saadut tulokset osoittivat, että autenttista johtajuutta ilmentävistä pelkistyksistä löytyi myös työn merkityksellisyyden lähteiksi katsottuja tekijöitä. Johtopäätöksenä oli, että osittain samat asiat ilmentävät autenttista johtajuutta ja lisäävät kokemusta työn merkityksellisyydestä. Opinnäytetyön keskeinen tulos oli se, että keskittymällä vahvistamaan työn merkityksellisyyden kokemuksen lähteinä olevia tekijöitä, voidaan mahdollisesti edesauttaa autenttisen johtajuuden toteutumista. Myös toimeksiantajan toteuttaman hyvinvointivalmennuksen kaltaisia valmennuksia voidaan käyttää toimivina työkaluina autenttisuuden kompetenssien kehittämiseksi. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää apuna vastaavia valmennuksia suunniteltaessa.