Rahoituspalveluiden vaikutukset asiakkaan ostopäätökseen
Salomäki, Waltteri (2023)
Salomäki, Waltteri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100126627
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100126627
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö keskittyy käsittelemään rahoitus- ja osamaksupalveluiden vaikutuksia asiakkaan ostopäätökseen. Markkinassa vuosien varrella suosituiksi nousseet rahoitus- ja osamaksupalvelut ovat nostaneet päätään ja seuraavassa tutkimuksessa tarkoitus selvittää niiden osuutta verrattuna käteismaksuun. Tutkimuksen johtopäätöksien perusteella yritykset pystyvät hyödyntämään tuloksia ja rahoitus- ja osamaksupalveluiden kehittämistä tulevaisuutta silmällä pitäen.
Kodinkoneita ja viihde-elektroniikkaa myyvät yritykset tarjoavat paljon erilaisia rahoitus- tai osamaksupalveluita tuotteidensa rahoittamiseen. Tässä työssä keskitymme Handelsbankenin aktiivirahaan ja Dna-laiterahoitukseen, koska nämä palvelut ovat käytettävissä kohdeyrityksen maksuaika vaihtoehtoina. Tässä työssä on neljä osuutta, johdanto, teoria, empiirinen osa ja johtopäätökset sekä tutkimuksen analysointi.
Kyselyyn kerättiin yhteensä 65 vastausta ja vastanneista enemmistö on joskus hankkinut tuotteen tai palvelun rahoitus- tai osamaksupalvelulla. Kuitenkin yli neljännes ei kuullut rahoitus- tai osamaksupalvelusta henkilökunnan eli myyjän toimesta. Rahoitus- ja osamaksupalvelut ovat merkittävä osa yritysten tulosta ja markkinan tiukentuessa tietoisuus asiakkaiden suuntaan kyseisistä palveluista on keskeisessä osassa niin kuin tutkimustuloksista voimme havaita. Tutkimuksessa käy myös ilmi, että rahoitus- ja osamaksupalvelun mahdollisuus vaikutti 39 vastanneen ostopäätökseen, vastanneista siis 60 % koki kyseisten palveluiden vaikuttavan omaan ostopäätökseen.
Kodinkoneita ja viihde-elektroniikkaa myyvät yritykset tarjoavat paljon erilaisia rahoitus- tai osamaksupalveluita tuotteidensa rahoittamiseen. Tässä työssä keskitymme Handelsbankenin aktiivirahaan ja Dna-laiterahoitukseen, koska nämä palvelut ovat käytettävissä kohdeyrityksen maksuaika vaihtoehtoina. Tässä työssä on neljä osuutta, johdanto, teoria, empiirinen osa ja johtopäätökset sekä tutkimuksen analysointi.
Kyselyyn kerättiin yhteensä 65 vastausta ja vastanneista enemmistö on joskus hankkinut tuotteen tai palvelun rahoitus- tai osamaksupalvelulla. Kuitenkin yli neljännes ei kuullut rahoitus- tai osamaksupalvelusta henkilökunnan eli myyjän toimesta. Rahoitus- ja osamaksupalvelut ovat merkittävä osa yritysten tulosta ja markkinan tiukentuessa tietoisuus asiakkaiden suuntaan kyseisistä palveluista on keskeisessä osassa niin kuin tutkimustuloksista voimme havaita. Tutkimuksessa käy myös ilmi, että rahoitus- ja osamaksupalvelun mahdollisuus vaikutti 39 vastanneen ostopäätökseen, vastanneista siis 60 % koki kyseisten palveluiden vaikuttavan omaan ostopäätökseen.