Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Yhteishenkeä, tehokkuutta ja työrauhaa: viestintäpäällikön opas yhtenäiseen viestintään

Kallio, Outi (2023)

Avaa tiedosto
Kallio_Outi.pdf (3.332Mt)
Lataukset: 

Rajoitettu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången begränsad
Kallio, Outi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100326792
Tiivistelmä
Viestinnällä äkkinäisen maahanmuuton vastaanotto-operaatio haltuun

Normaalioloissa Suomeen kansainvälistä suojelua (turvapaikkaa) hakemaan tulevien ulkomaalaisten palvelujen hoitamiseen riittää Maahanmuuttoviraston hallinnoima vastaanottokeskusjärjestelmä. Suojelua hakeva henkilö on oikeutettu vastaanottokeskuksen palveluihin sen jälkeen, kun on jättänyt suojeluhakemuksensa poliisille tai rajaviranomaiselle. Äkkinäisen ja laajamittaisen maahantulon tilanteessa maahan saapuu muutamien viikkojen ja kuukausien sisällä kymmeniätuhansia henkilöitä. Tämä aiheuttaa kohtuuttomia jonoja poliisiasemien ympäristöön ja viivästyttää esimerkiksi hakijoiden pääsyä turvalliseen majoitukseen. Ratkaisuna tilanteeseen voidaan perustaa äkkinäisen ja laajamittaisen maahanmuuton hallinnan keskus eli vastaanotto-operaatio, joka kokoaa rekisteröinnin ja muut palvelut saman katon alle. Esimerkkejä tällaisista vastaanotto-operaatioista ovat Tornion järjestelykeskus vuosina 2015–16 ja Helsingin Länsisataman rekisteröinti- ja selvittelykeskus 2022–23.

Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda esiin viestinnän kokonaisuuden hallintaan ottamisen hyödyt äkkinäisessä vastaanotto-operaatiossa. Työ on muodoltaan produktityyppinen toiminnallinen opinnäytetyö ja sen tuotoksena syntyi Viestintäopas operaation viestintäpäällikölle. Koska seuraava operaatio voi poiketa aiemmista opas ei ole viestintäsuunnitelma, vaan se antaa toimenpide-ehdotuksia. Työn tietoperusta muodostuu viestinnän teorioista. Strategisen viestinnän ajattelumallia lähestytään Leif Åbergin merkityksellistävän yhteisöviestinnän mallin kautta.

Työn tausta on tekijän virkakomennus Maahanmuuttoviraston sisällä käynnistämään Helsingin Länsisataman Ukrainasta pakenevien vastaanotto-operaatiota maaliskuussa 2022. Operaatio oli monin eri tavoin onnistunut, mutta viestinnän kokonaisuutta ei ollut nimetty kenellekään. Työ osoittaa tietoperustan teoriaosuudessa viestinnän kokonaisuuden haltuunoton kannattavuuden. Tuotoksena syntynyt Viestintäopas jää Maahanmuuttoviraston Tilannekeskuksen käyttöön tulevia vastaavia operaatioita ajatellen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste