Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kouluvalmentajan työnkuva ja merkitys lukiossa

Lahtinen, Emmi-Maria; Luomapuro, Elina-Maria (2023)

 
Avaa tiedosto
lahtinen_luomapuro.pdf (570.5Kt)
Lataukset: 


Lahtinen, Emmi-Maria
Luomapuro, Elina-Maria
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100426835
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää lukion kouluvalmentajan työnkuvaa, roolia ja merkitystä kouluyhteisössä. Opinnäytetyössä tarkastellaan, miten kouluvalmentaja tukee opiskelijoiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä sekä toteuttaa varhaista tukea. Tutkimuksen tarkoituksena oli nostaa esiin kouluvalmentajan työn merkityksellisyyttä opiskelijahuollon sekä erityisesti palvelua käyttävien opiskelijoiden näkökulmasta.

Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus ja sen aineistoa kerättiin teemahaastatteluilla sekä sähköisellä kyselylomakkeella. Aineistonkeruun kohderyhminä olivat Vaasan lyseon lukion kouluvalmentaja, kaksi kuraattoria sekä palvelua käyttävät opiskelijat, joita kyselyyn vastasi viisi. Aineisto analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimuksen keskeisiä käsitteitä ovat kouluvalmentaja, koulunuorisotyö, osallisuus, varhainen tuki sekä yksilöllisyys ja yhteisöllisyys.

Tutkimustulosten mukaan kouluvalmentajan työ on helposti ja nopeasti saavutettavissa olevaa, joustavaa matalan kynnyksen apua ja tukea. Pääpaino kouluvalmentajan työtehtävissä on opiskelijoiden hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja ennaltaehkäisevässä työssä. Kouluvalmentaja on opiskelijoille turvallinen ja helposti lähestyttävä aikuinen kouluyhteisössä. Työ painottuu yksilölliseen ohjaukseen, mutta kouluvalmentaja pyrkii myös järjestämään yhteisöllistä toimintaa mahdollisimman paljon. Tuloksissa kouluvalmentajan tärkeimpänä tehtävänä nousivat esiin aito läsnäolo ja kuunteleminen sekä tuki opintojen etenemiseen erilaisin keinoin. Kouluvalmentaja tekee tiivistä yhteistyötä eri ammattilaisten kanssa oppilaitoksen sisällä sekä sen ulkopuolella.
 
The purpose of this bachelor’s thesis was to clarify the job description, role and significance of a school coach in a high school community. The bachelor’s thesis examines how the work of a school coach strengthens students' participation, sense of community, and implementation of early support. A further purpose was to highlight the significance of the school coach's work from the perspective of student welfare and especially from the perspective of students using the school
coach's services.

The bachelor’s thesis is a qualitative research and its material was collected through theme interviews and an electronic questionnaire. The target groups from which the data was collected were the school coach of Vaasan lyseo upper secondary school, two school social workers, and students using the service (five of whom responded to the survey). To make more accurate observations, the material was analysed using content analysis from data sources. The key concepts ofthe study are school coach, school youth work, inclusion, early support, individuality and communality.

According to the research results, a school coach's work is about being easily and quickly accessible, and about giving flexible, low-threshold help and support for the students. Thus, a school coach aims to be a safe and easily approachable adult in the school community. The focus of the school coach's duties is on maintaining the well-being of students and on the preventive work. Their work focuses on individual guidance but a school coach tries to organize activities for the community as well. In the results, the most important task of the school coach emerged to be genuine attendance and listening, as well as support for the progress of studies by various means. The school coach works closely with various professionals both inside and outside the school.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste