Markkinointitutkimus luomuruokabrändin saatavuudesta ja hinnoittelusta
Pakarinen, Reko (2023)
Pakarinen, Reko
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100727004
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100727004
Tiivistelmä
Markkinoinnissa yritysten tulisi jatkuvasti tarkistaa oma nykytilanne eri markkinoinnin osa-alueissa. Näin taataan yritystoiminnan taloudellinen kannattavuus ja oman kilpailuaseman säilyvyys. Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Yritys X:lle, joka halusi selvittää oman brändin tuotteiden nykytilanne saatavuudessa ja hinnoittelussa päivittäistavara- ja luontaistuoteliikkeissä. Yritys X toimii elintarviketukkurina, jolla ei ole suoramyyntiä kuluttajille. Yritys X halusi tutkimuksella saada tuloksia juuri kuluttajien mielipiteistä.
Tutkimuksen pääongelmana oli ratkoa, miten hyvin Yritys X:n tuotteet ovat saatavilla. Tutkimuksella oli tarkoitus selvittää ovatko tuotteet oikeassa paikassa, oikealla hinnalla. Tuotteet ovat jakelussa päivittäistavara- sekä luontaistuoteliikkeissä, missä asiakkailla on omat mieltymyksensä niin saatavuudessa kuin hinnoittelussa. Tarkoitus oli selvittää, kummasta Yritys X:n tuotteita tällä hetkellä ostetaan ja missä niitä haluttaisiin jatkossa olevan saatavilla. Lisäksi pyrittiin saamaan selville vastaako brändin nykyinen hinnoittelu tuotteen ulkonäköä.
Opinnäytetyön teoriakehys koostuu kahdesta osiosta, joista ensimmäisessä käsitellään asiakkaiden ostokäyttäytymistä kuluttajatasolla, sekä sen vaikutusta heidän lopulliseen ostopäätökseensä. Toisessa osiossa tutustutaan markkinoinnin perinteisiin kilpailukeinoihin eli markkinointimixin osa-alueisiin, ja näistä tarkemmin saatavuuteen ja hintaan, niiden toimiessaan tämän tutkimuksen perustana.
Tutkimuksessa toteutettiin kuluttajakysely päivittäistavara- ja luontaistuoteliikkeistä ostavien keskuudessa hyödyntäen arvontalipuketta, jossa pääpalkintona jaettiin luomuruokapaketti.
Lopputuloksena ilmeni Yritys X:n tuotteiden olevan hyvin saatavilla varsinkin luontaistuotepuolella ja että yrityksellä olisi suurempi mahdollisuus kasvattaa saatavuutta päivittäistavarapuolella. Lähtiessään parantamaan jakeluaan päivittäistavarapuolella, tulisi Yritys X:n huomioida tuotteiden kilpailukykyinen hinnoittelu ja kohdentaa jakelua keskisuuriin liikkeisiin. Yritys X:n tuotteet mielletään ulkonäöltään keskihintaisiksi, eikä yrityksellä ole tarvetta hinnoitella tuotteitaan edullisemmaksi, vaan enemminkin kasvattaa omaa hinnan differointitasoa, jos se on asetettu markkinoiden ’’halvaksi’’ tuotteeksi.
Tutkimuksen pääongelmana oli ratkoa, miten hyvin Yritys X:n tuotteet ovat saatavilla. Tutkimuksella oli tarkoitus selvittää ovatko tuotteet oikeassa paikassa, oikealla hinnalla. Tuotteet ovat jakelussa päivittäistavara- sekä luontaistuoteliikkeissä, missä asiakkailla on omat mieltymyksensä niin saatavuudessa kuin hinnoittelussa. Tarkoitus oli selvittää, kummasta Yritys X:n tuotteita tällä hetkellä ostetaan ja missä niitä haluttaisiin jatkossa olevan saatavilla. Lisäksi pyrittiin saamaan selville vastaako brändin nykyinen hinnoittelu tuotteen ulkonäköä.
Opinnäytetyön teoriakehys koostuu kahdesta osiosta, joista ensimmäisessä käsitellään asiakkaiden ostokäyttäytymistä kuluttajatasolla, sekä sen vaikutusta heidän lopulliseen ostopäätökseensä. Toisessa osiossa tutustutaan markkinoinnin perinteisiin kilpailukeinoihin eli markkinointimixin osa-alueisiin, ja näistä tarkemmin saatavuuteen ja hintaan, niiden toimiessaan tämän tutkimuksen perustana.
Tutkimuksessa toteutettiin kuluttajakysely päivittäistavara- ja luontaistuoteliikkeistä ostavien keskuudessa hyödyntäen arvontalipuketta, jossa pääpalkintona jaettiin luomuruokapaketti.
Lopputuloksena ilmeni Yritys X:n tuotteiden olevan hyvin saatavilla varsinkin luontaistuotepuolella ja että yrityksellä olisi suurempi mahdollisuus kasvattaa saatavuutta päivittäistavarapuolella. Lähtiessään parantamaan jakeluaan päivittäistavarapuolella, tulisi Yritys X:n huomioida tuotteiden kilpailukykyinen hinnoittelu ja kohdentaa jakelua keskisuuriin liikkeisiin. Yritys X:n tuotteet mielletään ulkonäöltään keskihintaisiksi, eikä yrityksellä ole tarvetta hinnoitella tuotteitaan edullisemmaksi, vaan enemminkin kasvattaa omaa hinnan differointitasoa, jos se on asetettu markkinoiden ’’halvaksi’’ tuotteeksi.