Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Toiminta digitaalisessa ympäristössä: opetusmateriaali suljetussa vankilassa toimivalle opettajalle

Huovinen, Tarja (2023)

Avaa tiedosto
Huovinen_Tarja.pdf (2.924Mt)
Lataukset: 


Huovinen, Tarja
2023
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101027158
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kehitettiin yhdenmukaista opetusmateriaalia Tutkintokoulutukseen valmentavan koulutuksen opetussuunnitelmassa olevan Toiminta digitaalisissa ympäristöissä opintokokonaisuuden opettamiseksi suljetussa vankilaympäristössä. Opintojakson tavoitteena oli antaa opiskelijalle digitaaliset valmiudet pärjätä toisen asteen koulutuksessa sekä toimia digilaitteilla tietoturvallisesti. Tutkintokoulutukseen valmentavassa koulutuksessa opiskeleville vangeille ei suljetussa vankilassa ole aiemmin voitu tarjota digitaalisuuteen liittyvää oppikokonaisuutta yhdenmukaisella materiaalilla.

Opettajille suunnattuun materiaaliin oli koottu kurssin tavoitteet ja opetus-/koemateriaalit kurssin tavoitteiden saavuttamiseksi sekä vankilan sähköisen asioinnin tietokoneen rajatun internetympäristön käytön hyödyntäminen kurssin suorittamiseksi. Suljetuissa vankiloissa ei ole voinut kyseistä kurssia yhdenmukaisesti suorittaa, johtuen suljetun vankilan erityisyydestä jo itsessään, koska opettajilla ei aiemmin ole ollut suljettuun vankilaan räätälöityä opetusmateriaalia käytössään.

Opinnäytetyössä tehtiin konkreettinen tuotos toimeksiantajalle konstruktiivisen mallin mukaisesti benchmarking -menetelmää hyödyntäen. Opettajalle suunnattu materiaali tuli Tutkintokoulutukseen valmentavan koulutuksen opettajien sisäiseen internettiin muiden opetusmateriaalien tavoin.

Toimeksiantajana opinnäytetyössä oli Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymä ja materiaalin pilotoinnin mahdollistavana toimijana Sukevan suljettu vankila.

Opetusmateriaalia pilotoitiin Sukevan vankilassa materiaalin kehittymisen aikana pienemmissä osissa eri opiskelijoiden kanssa, sekä koko materiaalia pilotoitiin Tutkintokoulutukseen valmentavassa koulutuksessa opiskelevien vankien kanssa myös yhteisesti. Materiaalia muokattiin syntyneiden huomioiden ja kokemusten myötä. Päivitetyt osiot pilotoitiin vielä opiskelijoiden kanssa, jolloin materiaali sai lopullisen muotonsa.

Jatkotutkimuksena voisi kerätä käyttökokemuksia materiaalin käytöstä opettajien ja opiskelijoiden näkö-kulmista. Käyttökokemusten myötä materiaalin kehittäminen ja muokkaaminen pitäisi opettajan materiaalin käyttökelpoisena jatkossakin. Etenkin ajantasaistaminen jatkokehittämistyönä olisi myös tarpeen
 
In the thesis, consistent teaching material was developed for teaching the Working in a digital environment course in the preparatory education in a closed prison environment. The goal of the course was to provide the student the digital skills to succeed in secondary education and to work with digital devices securely. In the closed prison, it has not been possible to offer digital content with uniform material to prisoners studying in preparatory education.

The material which was made for teachers included the course aims, teaching and examination material, and the utilization of the prison's computer used for electronic services with restricted internet connection to complete the course. In closed prisons, it has not been possible to complete such courses due to the special nature of the closed prison itself, because the teachers have not previously had teaching material tailored to a closed prison at their disposal, and using any kind of internet connection has not been possible.

In the thesis, the actual teaching material was prepared for the client according to the constructive model, using the benchmarking method. The material for teachers was distributed via the prison teacher’s intranet. The commissioner for the thesis was The Federation of Education in Jokilaaksot and the course was piloted in the closed prison in Sukeva, Finland.

The entire material was also piloted for the inmates studying in the preparatory programme. The material was updated based on observations and experiences. The revised actions were piloted again with the students, after which the material was finalized.

As a follow-up study, user experience on using this material could be collected. Based on student feedback, the material should be developed and updated to ensure usability in the future.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste