Proseduraalinen mallintaminen 3D-tuotannossa : porrastyökalun luonti Houdini-ohjelmalla
Hautanen, Julia (2023)
Hautanen, Julia
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101027191
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101027191
Tiivistelmä
3D-tuotannon toteutus on aina sisältänyt proseduraalisia ominaisuuksia 3D-malleja tehdessä. Tässä opinnäytetyössä keskitytään tutkimaan noodipohjaista proseduraalista mallintamistekniikkaa. Sen avulla voidaan luoda työkalu, jonka avulla voi saavuttaa monia erilaisia lopputuloksia, ja se on ei-tuhoava työskentelymetodi.
Työn teoriaosuudessa käydään läpi pintapuolisesti Autodeskin Maya-ohjelmalla luotua 3D-mallia sekä sitä, mistä 3D-malli koostuu ja miten sitä muokataan manuaalisesti. Työssä tarkastellaan myös, mitä yleensä toteutetaan käyttäen proseduraalisia työkaluja 3D-tuotannossa, sekä mistä proseduraalinen malli koostuu Blender-ohjelmassa ja SideFX-yhtiön luomassa Houdini-ohjelmassa. Lisäksi käydään läpi, miten proseduraalista työkalua pystyy käyttämään jatkosovelluksissa, kuten pelimoottorissa.
Käytännön osuudessa tehtiin oma työkalu, jolla voi tehdä portaita. Siihen käytettiin Houdini-ohjelmaa. Tarkoituksena oli tutkia erilaisia toteutusmahdollisuuksia ja sitä, mitä vaaditaan toimivan proseduraalinen työkalun luomiseen.
Työn teoriaosuudessa käydään läpi pintapuolisesti Autodeskin Maya-ohjelmalla luotua 3D-mallia sekä sitä, mistä 3D-malli koostuu ja miten sitä muokataan manuaalisesti. Työssä tarkastellaan myös, mitä yleensä toteutetaan käyttäen proseduraalisia työkaluja 3D-tuotannossa, sekä mistä proseduraalinen malli koostuu Blender-ohjelmassa ja SideFX-yhtiön luomassa Houdini-ohjelmassa. Lisäksi käydään läpi, miten proseduraalista työkalua pystyy käyttämään jatkosovelluksissa, kuten pelimoottorissa.
Käytännön osuudessa tehtiin oma työkalu, jolla voi tehdä portaita. Siihen käytettiin Houdini-ohjelmaa. Tarkoituksena oli tutkia erilaisia toteutusmahdollisuuksia ja sitä, mitä vaaditaan toimivan proseduraalinen työkalun luomiseen.