Verkkokaupan myynnin kehittäminen käyttäjäystävällisyyttä parantamalla: case Lavender Snooze Oy
Komulainen, Anne (2023)
Komulainen, Anne
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101027219
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101027219
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö oli toiminnallinen opinnäytetyö, jonka toimeksiantajana oli kestotuotteiden myyntiin ja valmistukseen keskittynyt Lavender Snooze Oy. Opinnäytetyön aloitusvaiheessa yrityksellä oli verkkokaupan lisäksi kivijalkamyymälä Keiteleen keskustassa, mutta yrittäjien elämäntilanteiden muuttuessa kivijalkamyymälä sulkeutui toukokuussa 2023. Opinnäytetyön tarkoituksena oli toimeksiantajan verkkokaupan kehittäminen. Tavoitteiksi asetettiin verkkokaupan ostoprosessista käyttäjäystävällisyyteen ja asiakaskokemukseen vaikuttavien tekijöiden ja kohteiden paikantaminen, joita kehittämällä pyrittiin kasvattamaan verkkokaupan myyntiä. Opinnäytetyön ollessa toiminnallinen opinnäytetyö, toiminnallisen osion tavoitteiksi määriteltiin konkreettisen muutostyön toteuttaminen toimeksiantajan verkkokaupassa sekä kehitysehdotuksia sisältävän ohjeistuksen laatiminen asiakkaan ostopolun sujuvoittamiseksi.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Teoriaosuuden valmistuttua toteutettiin aineistonkeruu. Menetelminä käytettiin benchmarkingia sekä havainnointia. Muutostyö toimeksiantajan verkkokaupassa sekä ohjeistus asiakkaan ostopolun sujuvoittamiseksi sisältäen verkkokaupan sisäiset ostopolun vaiheet, toteutettiin havainnointiin, benchmarkingiin sekä teoriaan pohjautuen.
Suurimmat eroavaisuudet benchmarking- kohteisiin verrattuna todettiin toimeksiantajan verkkokaupan navigoitavuudessa, kategorisoinnissa, toimintakehotteiden selkeydessä sekä erilaisissa yksittäisissä verkkokaupasta saadun luotettavuuden vaikutelmaan vaikuttavissa tekijöissä. Verkkokaupan konversioprosentti kasvoi toimeksiantajan verkkokaupassa tehdyn muutostyön jälkeen, mutta muutoksen kohteena olleeseen tuotteeseen sillä ei ollut vaikutusta. Tutkimuksen tuloksista voidaan tehdä johtopäätös, että suunnitelmallisuus verkkokaupan suhteen on tärkeää verkkokauppatoimijan kokoluokasta riippumatta. Verkkokaupan myynnin kasvattaminen on monen tekijän kokonaisuus. Suositeltavat jatkotutkimuksen aiheet olivat hakukonenäkyvyyteen sekä markkinointiin liittyviä. Opinnäytetyöraportti kehitysehdotuksineen asiakkaan ostopolun sujuvoittamiseksi tuotti yrittäjille hyödyllistä tietoa juuri heidän verkkokauppansa kehittämiseen.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Teoriaosuuden valmistuttua toteutettiin aineistonkeruu. Menetelminä käytettiin benchmarkingia sekä havainnointia. Muutostyö toimeksiantajan verkkokaupassa sekä ohjeistus asiakkaan ostopolun sujuvoittamiseksi sisältäen verkkokaupan sisäiset ostopolun vaiheet, toteutettiin havainnointiin, benchmarkingiin sekä teoriaan pohjautuen.
Suurimmat eroavaisuudet benchmarking- kohteisiin verrattuna todettiin toimeksiantajan verkkokaupan navigoitavuudessa, kategorisoinnissa, toimintakehotteiden selkeydessä sekä erilaisissa yksittäisissä verkkokaupasta saadun luotettavuuden vaikutelmaan vaikuttavissa tekijöissä. Verkkokaupan konversioprosentti kasvoi toimeksiantajan verkkokaupassa tehdyn muutostyön jälkeen, mutta muutoksen kohteena olleeseen tuotteeseen sillä ei ollut vaikutusta. Tutkimuksen tuloksista voidaan tehdä johtopäätös, että suunnitelmallisuus verkkokaupan suhteen on tärkeää verkkokauppatoimijan kokoluokasta riippumatta. Verkkokaupan myynnin kasvattaminen on monen tekijän kokonaisuus. Suositeltavat jatkotutkimuksen aiheet olivat hakukonenäkyvyyteen sekä markkinointiin liittyviä. Opinnäytetyöraportti kehitysehdotuksineen asiakkaan ostopolun sujuvoittamiseksi tuotti yrittäjille hyödyllistä tietoa juuri heidän verkkokauppansa kehittämiseen.