Liikunnan merkitys vaasalaisissa lastensuojeluyksiköissä
Lankinen, Vili (2014)
Lankinen, Vili
Vaasan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100214420
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014100214420
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia liikunnan merkitystä vaasalaisissa lastensuojeluyksiköissä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka merkittävänä lastensuojeluyksiköissä liikuntaa pidetään, miten liikunta näkyy arkipäiväisissä toiminnoissa ja miten lapset ja nuoret käytännössä harrastavat liikuntaa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui liikunnasta ja hyvinvoinnista, liikunnan vaikutuksista, lasten ja nuorten liikunnasta sekä lastensuojelusta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto saatiin kyselylomakkeiden avulla. Kyselylomakkeet toimitettiin kahden vaasalaisen lastensuojeluyksikön työntekijöille.
Tutkimustulosten perusteella vaasalaisissa lastensuojeluyksiköissä liikunnan merkitystä pidetään tärkeänä ja sen harrastamiseen on olemassa lapsille ja nuorille hyvät edellytykset, mutta lapset ja nuoret eivät kuitenkaan liiku riittävästi ja riittävän monipuolisesti. Liikunta näkyy arkipäivän toiminnoissa yhteisinä liikuntahetkinä ja hyötyliikuntaan kannustamisena. Lapset ja nuoret liikkuvat valtaosin maila- ja pallopelejä pelaamalla sekä kävelyä harrastamalla.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui liikunnasta ja hyvinvoinnista, liikunnan vaikutuksista, lasten ja nuorten liikunnasta sekä lastensuojelusta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto saatiin kyselylomakkeiden avulla. Kyselylomakkeet toimitettiin kahden vaasalaisen lastensuojeluyksikön työntekijöille.
Tutkimustulosten perusteella vaasalaisissa lastensuojeluyksiköissä liikunnan merkitystä pidetään tärkeänä ja sen harrastamiseen on olemassa lapsille ja nuorille hyvät edellytykset, mutta lapset ja nuoret eivät kuitenkaan liiku riittävästi ja riittävän monipuolisesti. Liikunta näkyy arkipäivän toiminnoissa yhteisinä liikuntahetkinä ja hyötyliikuntaan kannustamisena. Lapset ja nuoret liikkuvat valtaosin maila- ja pallopelejä pelaamalla sekä kävelyä harrastamalla.