Ehdotus laatukäsikirjan pohjaksi Metsämäen raviradalle
Valtonen, Elina (2023)
Valtonen, Elina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101327452
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101327452
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli soveltuvan laadunhallintaohjelman löytäminen laatukäsikirjan pohjaksi Turun Hippos ry:lle Metsämäen raviradan toimintaan ja tapahtumatuotantoon. Tutkimuskysymyksenä oli ”Millainen olisi hyvä laatukäsikirjan pohja ravikilpailu- ja tapahtumatoimintaan Metsämäen raviradalle?” Toimeksiantajan toiveena oli selvittää, voidaanko laatujärjestelmällä parantaa Metsämäen raviradan ja tapahtumatoiminnan asiakaskokemuksia.
Keskeisiä käsitteitä tietoperustassa olivat laatu, jatkuva parantaminen, laadunhallintajärjestelmä, prosessikuvaukset, jäljitettävyys, jaettavuus, helppo päivitettävyys sekä soveltuvuus myös tapahtumatuotantoon. Tutkimusmenetelminä olivat kirjallisuustutkimus, johon oli pyritty löytämään vertaisarvioituja tai muutoin korkeatasoisia, professoritasoisten kirjoittajien kansainvälisiä ja kotimaisia lähteitä, laadunhallintaohjelmien tuottajien internetsivut sekä kvalitatiiviset webinaarit ja haastattelut ohjelmistotoimittajien ja kahden laatuasiantuntijan kanssa.
Keskeistä tuloksissa oli löytää Metsämäen käyttöön soveltuvat laadunhallintaohjelmaehdotukset laatukäsikirjan pohjaksi. Sellaisia valikoitui 3 kpl 18 tutkitun mahdollisen laadunhallintaohjelmavaihtoehdon joukosta, joiden ominaisuudet, saatavuus ja käytettävyys vastasivat Metsämäen tarpeita. Näitä tuloksia voidaan hyödyntää Metsämäen laatukäsikirjan pohjaa valitessa ja suunnitellessa. Koska alalla ei ole aikaisemmin tehty laatukäsikirjaa, voivat nämä ohjelmat olla avuksi myös muille alan toimijoille, kun saadaan käyttökokemuksia niistä näissä käyttötarkoituksissa. Vielä ei voitu vastata toimeksiantajan toiveeseen, sillä kokemuksia laatukäsikirjan toimivuudesta ja sen tuomista parannuksista asiakaskokemuksiin ei ole vielä saatu.
Keskeisiä käsitteitä tietoperustassa olivat laatu, jatkuva parantaminen, laadunhallintajärjestelmä, prosessikuvaukset, jäljitettävyys, jaettavuus, helppo päivitettävyys sekä soveltuvuus myös tapahtumatuotantoon. Tutkimusmenetelminä olivat kirjallisuustutkimus, johon oli pyritty löytämään vertaisarvioituja tai muutoin korkeatasoisia, professoritasoisten kirjoittajien kansainvälisiä ja kotimaisia lähteitä, laadunhallintaohjelmien tuottajien internetsivut sekä kvalitatiiviset webinaarit ja haastattelut ohjelmistotoimittajien ja kahden laatuasiantuntijan kanssa.
Keskeistä tuloksissa oli löytää Metsämäen käyttöön soveltuvat laadunhallintaohjelmaehdotukset laatukäsikirjan pohjaksi. Sellaisia valikoitui 3 kpl 18 tutkitun mahdollisen laadunhallintaohjelmavaihtoehdon joukosta, joiden ominaisuudet, saatavuus ja käytettävyys vastasivat Metsämäen tarpeita. Näitä tuloksia voidaan hyödyntää Metsämäen laatukäsikirjan pohjaa valitessa ja suunnitellessa. Koska alalla ei ole aikaisemmin tehty laatukäsikirjaa, voivat nämä ohjelmat olla avuksi myös muille alan toimijoille, kun saadaan käyttökokemuksia niistä näissä käyttötarkoituksissa. Vielä ei voitu vastata toimeksiantajan toiveeseen, sillä kokemuksia laatukäsikirjan toimivuudesta ja sen tuomista parannuksista asiakaskokemuksiin ei ole vielä saatu.