Henkilöbrändin hyödyntäminen K-Ruokakauppiaana: Strateginen opas
Saarenmaa, Ilari (2023)
Saarenmaa, Ilari
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101627578
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101627578
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tehtiin opas henkilöbrändäyksen hyödyntämisestä K-Ruokakauppiaana. Opinnäytetyössä käydään läpi henkilöbrändäyksen elementtejä ja vaikutuksia ruokakauppiaan kontekstista. K-Ruokakauppias on yrittäjä, joka pyörittää yhtä tai useampaa K-ryhmän päivittäistavarakauppaa. Opinnäytetyössä tarkastellaan henkilöbrändäyksen hyötyjä sekä siihen liittyviä haasteita nimenomaan K-Ruokakauppiaalle. Henkilöbrändäyksen hyötyjä ovat esimerkiksi mahdollisuus erottautua kilpailijoista positiivisella tavalla sekä tarjota henkilökohtaiselta tuntuvaa sisältöä asiakkailleen.
Opinnäytetyön tietoperusta sisältää henkilöbrändäyksen teoriaa, joita kerättiin monipuolisesti eri lähteistä. Tietoperustassa syvennytään henkilöbrändiin, henkilöbrändin merkitykseen juuri ruokakauppiaalle, henkilöbrändäyksen haasteisiin ja haittoihin sekä hyvään henkilöbrändiin. Opinnäytetyö sisältää myös hyvän ohjeen teoriaa, koska tavoitteena oli luoda opas.
Opinnäytetyön päätavoitteena oli luoda strateginen opas, joka auttaa K-Ruokakauppiaita ja K-Ruokakauppiaaksi haluavia suunnittelemaan, rakentamaan ja toteuttamaan oma henkilöbrändäys. Suunnittelin opasta tutkimalla erilaisia oppaita sekä henkilöbrändäyksen teoriaa. K-Ruokakauppiaiden taustat ovat hyvin erilaisia, joten oppaan tavoitteena oli myös olla mahdollisimman monipuolisesti hyödynnettävä erilaisista taustoista huolimatta. Opas kattaa henkilöbrändäyksen eri vaiheet, antaa työkaluja lukijalle sekä esittelee kolme esimerkkiä erilaisista henkilöbrändeistä. Opas myös aktivoi lukijaansa pohtimaan elementtejä, joista lukijan oma henkilöbrändi koostuu. Oppaan visuaalinen ilme tukee sen aihetta K-Ruokakauppiaiden oppaana, koska sen värimaailma mukailee Keskon väritystä. Oppaan rakenne seuraa hyvän ohjeen piirteitä, jotka ovat käsitelty neljännessä luvussa.
Opinnäytetyö tehtiin Microsoft Word ohjelmistolla ja opinnäytetyön opas tehtiin Microsoft Powerpoint ohjelmistolla. Opinnäytetyö on tehty syksyllä 2023.
Opinnäytetyön tietoperusta sisältää henkilöbrändäyksen teoriaa, joita kerättiin monipuolisesti eri lähteistä. Tietoperustassa syvennytään henkilöbrändiin, henkilöbrändin merkitykseen juuri ruokakauppiaalle, henkilöbrändäyksen haasteisiin ja haittoihin sekä hyvään henkilöbrändiin. Opinnäytetyö sisältää myös hyvän ohjeen teoriaa, koska tavoitteena oli luoda opas.
Opinnäytetyön päätavoitteena oli luoda strateginen opas, joka auttaa K-Ruokakauppiaita ja K-Ruokakauppiaaksi haluavia suunnittelemaan, rakentamaan ja toteuttamaan oma henkilöbrändäys. Suunnittelin opasta tutkimalla erilaisia oppaita sekä henkilöbrändäyksen teoriaa. K-Ruokakauppiaiden taustat ovat hyvin erilaisia, joten oppaan tavoitteena oli myös olla mahdollisimman monipuolisesti hyödynnettävä erilaisista taustoista huolimatta. Opas kattaa henkilöbrändäyksen eri vaiheet, antaa työkaluja lukijalle sekä esittelee kolme esimerkkiä erilaisista henkilöbrändeistä. Opas myös aktivoi lukijaansa pohtimaan elementtejä, joista lukijan oma henkilöbrändi koostuu. Oppaan visuaalinen ilme tukee sen aihetta K-Ruokakauppiaiden oppaana, koska sen värimaailma mukailee Keskon väritystä. Oppaan rakenne seuraa hyvän ohjeen piirteitä, jotka ovat käsitelty neljännessä luvussa.
Opinnäytetyö tehtiin Microsoft Word ohjelmistolla ja opinnäytetyön opas tehtiin Microsoft Powerpoint ohjelmistolla. Opinnäytetyö on tehty syksyllä 2023.