Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

K-citymarket Klaukkalan Facebook-markkinointi asiakasnäkökulmasta

Siekkinen, Sara (2023)

 
Avaa tiedosto
Siekkinen_Sara.pdf (705.3Kt)
Lataukset: 

Rajoitettu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången begränsad
Siekkinen, Sara
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023102527964
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, Kuinka K-citymarket Klaukkalan nykyisiä Facebook-Sivuja voitaisiin kehittää elintarvikepuolen osalta asiakasnäkökulmasta. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, millainen sisältö kiinnostaa asiakkaita elintarvikepuolelta Facebook-sivuilla ja miten asiakkaat toivoisivat Facebook-sivujen kehitettävän elintarvikepuolen osalta. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantajayritykselle Tomi Huuho Oy.

Tutkimus toteutettiin tekijän omasta mielenkiinnosta koskien toimeksiantajan Facebook-sivuja, sillä niiden päivitys oli vähäistä ja koostui pääosin vain arvonnoista. Tutkimus oli rajattu koskemaan vain elintarvikepuolelta tuotettavaa sisältöä. Tutkimuksen tuloksista saatiin konkreettisia kehitysehdotuksia siitä, miten nykyisiä Facebook-sivuja voitaisiin lähteä kehittämään.

Opinnäytetyön tietoperusta laadittiin tukemaan tutkimusta. Tietoperustan ensimmäisessä luvussa käsitellään sisältömarkkinoinnin roolia yrityksen markkinoinnissa, sisältöstrategian eri osa-alueita ja sisältösuunnitelman merkitystä. Lisäksi tarkasteltiin tarkemmin sisältömarkkinointi mallia ”hero, hub, help”. Toisessa luvussa käsitellään Facebook-markkinointia, mitä se tarjoaa yritykselle markkinointikanavana, millaista sisältöä Facebookissa tulisi luoda, sekä millaista mainontaa siellä voidaan toteuttaa ja millaisia työkaluja se tarjoaa markkinoinnin seurantaan.

Tutkimusprosessi aloitettiin toukokuussa 2023. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimusmenetelmänä julkaisemalla Webropol-kysely toimeksiantajayrityksen Facebook-sivuilla kesäkuussa 2023.Tutkimuksen kyselylomake koostui yhdeksästä kysymyksestä. Kysymykset koostuivat strukturoiduista monivalinta- kysymyksistä sekä sisälsivät yhden avoimen kysymyksen. Kyselylomake kiinnitettiin Facebook-sivujen kärkeen ja oli avoinna 6.6-11.6.2023. Vastauksia tutkimukseen saatiin yhteensä 74 ja tuloksien analysointiin hyödynnettiin Webropolin omia työkaluja.

Tutkimuksen tuloksista voitiin päätellä, että suurin osan seuraajista oli 25–60-vuotiaita naisia. Tulokset osoittivat asiakkaita kiinnostaa viikoittain päivitettävä sisältö kuvina, informatiivisina teksteinä ja videoina, jotka liittyvät tarjouksiin, kampanjoihin, uutuustuotteisiin, arvontoihin, ruokaohjeisiin ja vinkkeihin. Kehityskohteina nousi esiin monipuolisempi sisältö, henkilökunnan näkyvyys postauksissa sekä julkaisujen oikeinkirjoitus ja kuvien laatu.

Lopuksi opinnäytetyössä käytiin läpi tulosten pohjalta tarkemmat johtopäätökset ja kehitysideat tulevaan, sekä tarkasteltiin tutkimuksen validiteetti ja reliabiliteetti. Viimeisenä pohdittiin tekijän omaa suoriutumista opinnäytetyöprosessissa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste