Avoimen karttadatan hyödyntäminen sovelluskehityksessä
Sorjonen, Santeri (2023)
Sorjonen, Santeri
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023102627991
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023102627991
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda yksi osa isompaa ohjelmistokokonaisuutta, joka on mobiilipeli, jossa käyttäjä tutkii eri kuntia ja kaupunkeja. Opinnäytetyön kuvaama osa on algoritmi, joka jakaa kunnan ruudukkoon, jonka ruutujen tiheys perustuu ruudun sisältämään karttadataan.
Työssä perehdytään karttadatan käsittelyn kannalta olennaisiin käsitteisiin sekä teknologoihin. Työ kuvaa erinäisiä ongelmia, mitä karttaprojektion myötä voi aiheutua, kun käsitellään karttadataa sekä kuvaa eri yleisiä standardeja karttadatan käsittelyssä.
Sovellus on kehitetty Python-ohjelmointikielellä, ja kehityksen tukena on käytetty useita kirjastoja, kuten Geopandas sekä Shapely. Opinnäytetyön projekti käyttää OpenStreetMap-palvelun tarjoamaa karttadataa algoritmin syötedatana, joten opinnäytetyö myös perehtyy Overpass-rajapinnan käyttöön.
Työn tulos on valmis ohjelma, joka palauttaa kahdella syötearvolla karttadataa, jota voidaan käyttää ohjelmistokokonaisuuden toiminnassa.
Työssä perehdytään karttadatan käsittelyn kannalta olennaisiin käsitteisiin sekä teknologoihin. Työ kuvaa erinäisiä ongelmia, mitä karttaprojektion myötä voi aiheutua, kun käsitellään karttadataa sekä kuvaa eri yleisiä standardeja karttadatan käsittelyssä.
Sovellus on kehitetty Python-ohjelmointikielellä, ja kehityksen tukena on käytetty useita kirjastoja, kuten Geopandas sekä Shapely. Opinnäytetyön projekti käyttää OpenStreetMap-palvelun tarjoamaa karttadataa algoritmin syötedatana, joten opinnäytetyö myös perehtyy Overpass-rajapinnan käyttöön.
Työn tulos on valmis ohjelma, joka palauttaa kahdella syötearvolla karttadataa, jota voidaan käyttää ohjelmistokokonaisuuden toiminnassa.