Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Varhaiskasvatuksen henkilöstön kokema yhteisöllisyys osana työhyvinvointia

Rissanen, Terhi; Vrataric, Karla (2023)

 
Avaa tiedosto
Rissanen_Vrataric.pdf (465.1Kt)
Lataukset: 


Rissanen, Terhi
Vrataric, Karla
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023103028170
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, miten varhaiskasvatuksessa koettu yhteisöllisyys vaikuttaa työhyvinvointiin. Työelämäkumppaninamme toimi kaksi yksityistä päiväkotia Pilke Päiväkodit Oy:ltä.

Varhaiskasvatuksen kokonaisvaltaisesta tilanteesta, sekä työntekijöiden vaihtuvuudesta on puhuttu paljon niin uutisoinnissa, sosiaalisessa mediassa kuin varhaiskasvattajien keskuudessa. Työskentelemme molemmat varhaiskasvatuksessa, ja oman kiinnostuksemme vuoksi halusimme tutkia, koetaanko varhaiskasvatuksessa yhteisöllisyyttä, joka parantaisi työssä jaksavuutta ja henkilöstön pysyvyyttä.
Kun työntekijöillä on hyväksytty olo ja tunne, että kuuluu johonkin, ihminen kokee yhteenkuuluvuutta. Kun työntekijät pysyvät varhaiskasvatuksessa, toimintatavat tiedostetaan paremmin, näin ollen johtaen laadukkaampaan varhaiskasvatukseen.

Opinnäytetyössämme käytimme uutisoinnissa olevia aiheita ja otsikoita, omia havaintoja ryhmähaastatteluiden pohjalta, sekä sosiaalisessa mediassa ylösnousseita asioita. Tiedonkeruumenetelmänä toimi ryhmäkeskusteluna toteutettu haastattelu eli puolistrukturoitu teemahaastattelu. Teemoittelun tuella saimme tehtyä analyysimenetelmän.

Tulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksessa koettu yhteisöllisyys on suorassa yhteydessä työhyvinvointiin. Myös esihenkilön rooli ja läsnäolo koettiin tärkeänä osana työhyvinvointia. Vastauksissa ilmeni, että vaikka arjessa on paljon kuormittavia tekijöitä, koettiin töihin tuleminen mielekkääksi. Työkavereiden tutut toimintatavat tekevät arjesta ja työyhteisöstä toimivan. Molemmissa haastattelemissamme yksiköissä työilmapiiri ja kommunikointi oli hyvää.

Tulosten perusteella molemmissa työyksiköissä kaivattiin yhteistä tekemistä, kehuja arjessa työkavereilta, sekä koko talon kesken. Lisäksi esihenkilön läsnäoloa kaivataan useammin. Kommunikoinnin ja neuvottelutaitojen puuttuminen kuormittaa arjessa, mutta näiden asioiden edistämiseksi oltiin valmiina keksimään ratkaisuja.
Yhteisöllisyyden ja tätä kautta työhyvinvoinnin parantamiseksi on tärkeä kuunnella työyhteisön ideoita, saada aikaiseksi kannustava yhtenäinen ilmapiiri, jolle myös esihenkilöllä on aikaa. Tällä on merkitystä työhyvinvointiin ja samalla työn imuun. Tehokas työ ja sitoutuneet työntekijät johtavat parempaan varhaiskasvatukseen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste