Markkinointiviestintäsuunnitelma: Likis-lähiruokatapahtuma
Vuolle, Mona; Myllyaho, Viola (2023)
Vuolle, Mona
Myllyaho, Viola
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110128336
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110128336
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on luoda markkinointiviestintäsuunnitelma ammattikorkeakoulun agrologiopiskelijoiden järjestämälle Likis-lähiruokatapahtumalle. Työn tavoitteena on koostaa markkinointiviestintäsuunnitelma, jota voi hyödyntää tulevinakin vuosina. Työn toimeksiantajana toimii Oulun ammattikorkeakoulun luonnonvara-alan yksikkö.
Tietoperustassa käsitellään tapahtuman markkinointia, markkinointiviestintää ja sen keinoja ja kanavia sekä, markkinointiviestintäsuunnitelmaa. Tutkimus toteutetaan laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerätään haastatteluilla sekä aiempaa markkinointia analysoimalla. Opinnäytetyön lähteet pohjautuvat alan kirjallisuuteen ja tiedejulkaisuihin.
Haastatteluaineistoja ja aiempaa markkinointia analysoidessa käy ilmi, että markkinointiviestinnän seurannassa on puutteita eikä käytössä olevien keinojen toimivuudesta ole tietoa. Tutkimusaineistojen perusteella todetaan, että merkittävimmät kehityskohteet Likiksen markkinointiviestinnässä ovat sen suunnittelu ja seuranta. Kehitysehdotuksina esitämme Likiksen graafisen ohjeiston kokoamista, analytiikan seuraamisesta erilaisia markkinointitoimenpiteitä tehtäessä, ihanneasiakasprofiilien luomista myyjistä ja yleisöstä sekä markkinointiviestintäsuunnitelman kokoamista käytännönläheiseksi.
Tietoperustassa käsitellään tapahtuman markkinointia, markkinointiviestintää ja sen keinoja ja kanavia sekä, markkinointiviestintäsuunnitelmaa. Tutkimus toteutetaan laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerätään haastatteluilla sekä aiempaa markkinointia analysoimalla. Opinnäytetyön lähteet pohjautuvat alan kirjallisuuteen ja tiedejulkaisuihin.
Haastatteluaineistoja ja aiempaa markkinointia analysoidessa käy ilmi, että markkinointiviestinnän seurannassa on puutteita eikä käytössä olevien keinojen toimivuudesta ole tietoa. Tutkimusaineistojen perusteella todetaan, että merkittävimmät kehityskohteet Likiksen markkinointiviestinnässä ovat sen suunnittelu ja seuranta. Kehitysehdotuksina esitämme Likiksen graafisen ohjeiston kokoamista, analytiikan seuraamisesta erilaisia markkinointitoimenpiteitä tehtäessä, ihanneasiakasprofiilien luomista myyjistä ja yleisöstä sekä markkinointiviestintäsuunnitelman kokoamista käytännönläheiseksi.