Työssä tarvittava ammatillinen osaaminen etäkotihoidon yksikössä
Ropa, Krista (2023)
Ropa, Krista
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110128337
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110128337
Tiivistelmä
Kustannustehokkaat etävastaanotot ovat lisääntyneet Suomessa teknologian ja digitalisaation kehittymisen myötä ja niiden toimintaa kasvatetaan jatkuvasti lisää. Kotihoidon rinnalle aloitetun etäkotihoidon palvelun on tarkoitus tukea asiakkaiden kotona asumista ja selviytymistä. Etäkotihoidon käynneillä terveydenhuollon ammattilainen auttaa asiakasta selviytymään arjen toiminnoista kuva- ja äänivälitteisen etäyhteyden välityksellä ilman fyysistä läsnäoloa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä kaikkea ammatillista osaamista etäkotihoidon työntekijät tarvitsevat työtä suorittaessaan ja miten sitä voidaan vahvistaa. Työntekijän etäkotihoidossa tarvittavasta osaamisesta ei ole saatavilla tutkimuksellista tietoa Suomessa. Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksen menetelmiä käyttäen eräässä Suomessa sijaitsevassa etäkotihoidon yksikössä. Aineistoa kerättiin strukturoidun lomake- sekä teemahaastattelujen avulla etäkotihoidossa työskenteleviltä työntekijöiltä sekä yhdeltä etäkotihoidon esihenkilöltä. Strukturoituun lomakehaastatteluun vastasi yhteensä 12 henkilöä ja teemahaastatteluihin osallistui neljä henkilöä. Kerätty aineisto analysoitiin soveltaen aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla sekä -erittelyllä ja lopuksi tuloksia tarkasteltiin yhdessä.
Opinnäytetyössä saatujen tulosten mukaan etäkotihoidon työssä tarvitaan laaja-alaiseen hoitotyöhön, asiakkaan kokonaisvaltaiseen tarkkailemiseen, asiakaslähtöiseen vuorovaikutukseen, kirjaamiseen ja raportoimiseen, yksityisyyden suojaan, tieto- ja laitetekniseen, työn organisoimiseen, työyhteisöön sekä asiakkaan hoitoon liittyvää organisaatio-osaamista. Tulevaisuudessa osaamista arvioidaan myös tarvittavan ryhmätoiminnan toteuttamiseen liittyen. Ammatillista osaamista voidaan puolestaan vahvistaa työn suorittamiseen annettavilla riittävillä resursseilla, työntekijöiden yksilöllisellä osallistamisella, koulutustarpeita vastaavan koulutuksen järjestämisellä sekä yksilöllisen perehdytyksen suorittamisella.
Tulokset osoittavat etäkotihoidon työn edellyttävän työntekijältään monipuolista ja vahvaa ammatillista osaamista, missä etäyhteys tuo osaamiseen myös omaa ulottuvuuttaan. Saatuja tuloksia voidaan hyödyntää kohdeorganisaation työntekijöiden osaamisen kehittämisessä ja vahvistamisessa, esimerkiksi koulutusten suunnittelussa, sekä uusien työntekijöiden perehdyttämisen tukena. Tuloksia voidaan käyttää myös etäkotihoidon työntekijän osaamisen tarkempaan kartoittamiseen, sekä tukemaan tulevia selvityksiä etäkotihoidon työntekijän ammatillisen osaamisen sisällöstä. The purpose of this thesis was to explore what professional competences a homecare health care professional needs to conduct remote homecare, and how they can be strengthened. There is lack of knowledge on the subject in Finland. However, cost-effective remote homecare services are becoming more common in Finland, and remote homecare services are being developed alongside traditional homecare. Remote homecare is defined as a real-time video and audio-mediated care service between a healthcare professional and a client via a tablet. During remote visits, the remote homecare worker helps the client cope with their everyday activities.
The data for this thesis were collected with two study methods. By a structured questionnaire and a thematic interview of employees and one supervisor working in a remote home care unit located in Finland. A total of 12 professionals responded to the structured questionnaire and four of them participated in the thematic interview. The data were analyzed by using the content analysis method.
The results showed that professional competences needed for working in remote homecare include skills in nursing, observing, client-oriented interaction, documentation and reporting, privacy protection, technology, organizing, working community and organizational skills. Furthermore, in the future, competences were anticipated to be needed in implementation of group activities. These professional skills needed at work can be strengthened with sufficient resources given to perform the work, individual participation of employees, by organizing training that corresponds to the training needs of employees and an individual orientation to work.
The results lead to the conclusion that working in remote home care requires the employee to have versatile professional skills, where the remote connection also brings its own dimension to the skills. The obtained results can be used to strengthen the competences of the employees of the target organization. For example, in the planning of training, and as support for the induction of new employees. Moreover, they can be used for a more accurate mapping of professional competences, as well as to support future surveys on the content of remote home care workers´ professional skills.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä kaikkea ammatillista osaamista etäkotihoidon työntekijät tarvitsevat työtä suorittaessaan ja miten sitä voidaan vahvistaa. Työntekijän etäkotihoidossa tarvittavasta osaamisesta ei ole saatavilla tutkimuksellista tietoa Suomessa. Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksen menetelmiä käyttäen eräässä Suomessa sijaitsevassa etäkotihoidon yksikössä. Aineistoa kerättiin strukturoidun lomake- sekä teemahaastattelujen avulla etäkotihoidossa työskenteleviltä työntekijöiltä sekä yhdeltä etäkotihoidon esihenkilöltä. Strukturoituun lomakehaastatteluun vastasi yhteensä 12 henkilöä ja teemahaastatteluihin osallistui neljä henkilöä. Kerätty aineisto analysoitiin soveltaen aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla sekä -erittelyllä ja lopuksi tuloksia tarkasteltiin yhdessä.
Opinnäytetyössä saatujen tulosten mukaan etäkotihoidon työssä tarvitaan laaja-alaiseen hoitotyöhön, asiakkaan kokonaisvaltaiseen tarkkailemiseen, asiakaslähtöiseen vuorovaikutukseen, kirjaamiseen ja raportoimiseen, yksityisyyden suojaan, tieto- ja laitetekniseen, työn organisoimiseen, työyhteisöön sekä asiakkaan hoitoon liittyvää organisaatio-osaamista. Tulevaisuudessa osaamista arvioidaan myös tarvittavan ryhmätoiminnan toteuttamiseen liittyen. Ammatillista osaamista voidaan puolestaan vahvistaa työn suorittamiseen annettavilla riittävillä resursseilla, työntekijöiden yksilöllisellä osallistamisella, koulutustarpeita vastaavan koulutuksen järjestämisellä sekä yksilöllisen perehdytyksen suorittamisella.
Tulokset osoittavat etäkotihoidon työn edellyttävän työntekijältään monipuolista ja vahvaa ammatillista osaamista, missä etäyhteys tuo osaamiseen myös omaa ulottuvuuttaan. Saatuja tuloksia voidaan hyödyntää kohdeorganisaation työntekijöiden osaamisen kehittämisessä ja vahvistamisessa, esimerkiksi koulutusten suunnittelussa, sekä uusien työntekijöiden perehdyttämisen tukena. Tuloksia voidaan käyttää myös etäkotihoidon työntekijän osaamisen tarkempaan kartoittamiseen, sekä tukemaan tulevia selvityksiä etäkotihoidon työntekijän ammatillisen osaamisen sisällöstä.
The data for this thesis were collected with two study methods. By a structured questionnaire and a thematic interview of employees and one supervisor working in a remote home care unit located in Finland. A total of 12 professionals responded to the structured questionnaire and four of them participated in the thematic interview. The data were analyzed by using the content analysis method.
The results showed that professional competences needed for working in remote homecare include skills in nursing, observing, client-oriented interaction, documentation and reporting, privacy protection, technology, organizing, working community and organizational skills. Furthermore, in the future, competences were anticipated to be needed in implementation of group activities. These professional skills needed at work can be strengthened with sufficient resources given to perform the work, individual participation of employees, by organizing training that corresponds to the training needs of employees and an individual orientation to work.
The results lead to the conclusion that working in remote home care requires the employee to have versatile professional skills, where the remote connection also brings its own dimension to the skills. The obtained results can be used to strengthen the competences of the employees of the target organization. For example, in the planning of training, and as support for the induction of new employees. Moreover, they can be used for a more accurate mapping of professional competences, as well as to support future surveys on the content of remote home care workers´ professional skills.