Kuluttajansuojalain uudistus: 30 päivän sääntö alennusmarkkinoinnissa
Lahtinen, Tiina (2023)
Lahtinen, Tiina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110228413
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110228413
Tiivistelmä
Tämä lopputyö käsittelee kuluttajansuojalakiin (38/1078) 2 lukuun lisättyä 11 §:ä, joka on uusi ja astunut voimaan 1.1.2023. Muutos koskee myyjän velvollisuutta ilmoittaa 30 päivän alin hinta alennusmarkkinoinnissaan.
Lopputyön tavoitteena on esittää uuden pykälän aiheuttamat muutokset teoriassa, selvittää miten uuden pykälän tuomat muutokset on otettu huomioon markkinoinnissa, ja millaisia edellytyksiä markkinointia on valvoa käytännössä. Alennusmarkkinointia tarkasteltiin huonekalujen, urheiluvälineiden ja kodin elektroniikan osalta.
Tutkielman teoriaosuudessa esitellään markkinoiden nykytila ja lakimuutoksen tausta sekä perehdytään 30 päivän säännön perusperiaatteisiin, kun taas tutkimusosio käsittelee lakiuudistuksen tunnettavuutta, miten myyjät noudattavat lakiuudistusta ja miten lakia valvovat tahot suorittavat muutoksen valvontaa. Tutkimusosiossa käytettiin tutkimusmenetelminä yhdistelmää, jossa aiheen tunnettavuutta kartoitettiin ensin kvantitatiivisen menetelmän avulla, sitten tutkimusta syvennettiin haastatteluin kvalitatiivisella menetelmällä ja lopuksi tapaustutkimuksen avulla.
Tutkimus tuotti havaintoja monipuolisesti. Kuluttajille suunnattuun kyselyyn vastasi yli 400 vastaajaa. Haastattelut syvensivät tutkimusta valvonnasta ja sen mahdollisuuksista ja tapaustutkimuksen avulla saatiin tietoa siitä, miten tietyt myyjät ovat ottaneet muutoksen huomioon alennusmarkkinoinnissaan.
Lopputyön tavoitteena on esittää uuden pykälän aiheuttamat muutokset teoriassa, selvittää miten uuden pykälän tuomat muutokset on otettu huomioon markkinoinnissa, ja millaisia edellytyksiä markkinointia on valvoa käytännössä. Alennusmarkkinointia tarkasteltiin huonekalujen, urheiluvälineiden ja kodin elektroniikan osalta.
Tutkielman teoriaosuudessa esitellään markkinoiden nykytila ja lakimuutoksen tausta sekä perehdytään 30 päivän säännön perusperiaatteisiin, kun taas tutkimusosio käsittelee lakiuudistuksen tunnettavuutta, miten myyjät noudattavat lakiuudistusta ja miten lakia valvovat tahot suorittavat muutoksen valvontaa. Tutkimusosiossa käytettiin tutkimusmenetelminä yhdistelmää, jossa aiheen tunnettavuutta kartoitettiin ensin kvantitatiivisen menetelmän avulla, sitten tutkimusta syvennettiin haastatteluin kvalitatiivisella menetelmällä ja lopuksi tapaustutkimuksen avulla.
Tutkimus tuotti havaintoja monipuolisesti. Kuluttajille suunnattuun kyselyyn vastasi yli 400 vastaajaa. Haastattelut syvensivät tutkimusta valvonnasta ja sen mahdollisuuksista ja tapaustutkimuksen avulla saatiin tietoa siitä, miten tietyt myyjät ovat ottaneet muutoksen huomioon alennusmarkkinoinnissaan.