Mobiilisovelluksen asiakaslähtöinen kehittäminen: WellO2
Laaksonen, Henna (2023)
Laaksonen, Henna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110328493
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110328493
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toimeksiantajayrityksen kehittämän mobiilisovelluksen kehitystarpeet käyttäjien kokemusten ja palautteiden perusteella. Toimeksiantajayritys ei ollut aiemmin hyödyntänyt käyttäjälähtöisyyttä mobiilisovelluksen kehittämisessä. Tutkimuksen kohteena oli WellO2-mobiilisovellus, joka toimii yhdessä WellO2-hengitysharjoituslaitteen ja MyBreath™-älysuukappaleen kanssa. WellO2-mobiilisovelluksen avulla voidaan tehdä ohjattuja hengitysharjoituksia ja seurata omaa kehitystä.
Työssä kuvattiin asiakas- ja käyttäjälähtöisyyden merkitystä yrityksen menestyksen ja mobiilisovelluksen käyttökokemuksen kannalta. Teoriaosuudessa käsiteltiin lisäksi kvalitatiivisen tutkimuksen prosessia, hyvinvoinnin mittaamista sekä teknologian tuomia mahdollisuuksia terveyden ja hyvinvoinnin omaehtoiseen seurantaan. Teorioiden pohjalta toteutettiin kvalitatiivinen tutkimus haastattelemalla WellO2-mobiilisovelluksen käyttäjiä. Haastatteluissa hyödynnettiin skenaariomenetelmää, jonka tarkoitus oli auttaa haastateltavia keksimään uusia kehitysideoita. Haastatteluhalukkuutta tiedusteltiin kyselyn avulla. Kysely lähetettiin 761 henkilölle, joista 11 vastasi kyselyyn. Haastatteluihin osallistui kolme henkilöä.
Haastatteluista saatujen palautteiden avulla tuotettiin kahdeksan konkreettista kehitysideaa mobiilisovelluksen kehittämiseksi. Vastausten perusteella käyttäjät olivat tyytyväisiä mobiilisovelluksen nykyisiin toiminnallisuuksiin ja ominaisuuksiin. Parannuksia toivottiin lähinnä mobiilisovelluksen käytettävyyteen, loogisuuteen ja tekniseen toimintaan. Sovelluksen ulkonäköön oltiin tyytyväisiä. Käyttäjät kokivat myös, että muiden hyvinvointiteknologis-ten laitteiden data yhdistettynä WellO2-mobiilisovelluksen dataan toisi huomattavaa lisäarvoa sekä WellO2-mobiilisovelluksessa että muissa terveyssovelluksissa ja -palveluissa.
Työssä kuvattiin asiakas- ja käyttäjälähtöisyyden merkitystä yrityksen menestyksen ja mobiilisovelluksen käyttökokemuksen kannalta. Teoriaosuudessa käsiteltiin lisäksi kvalitatiivisen tutkimuksen prosessia, hyvinvoinnin mittaamista sekä teknologian tuomia mahdollisuuksia terveyden ja hyvinvoinnin omaehtoiseen seurantaan. Teorioiden pohjalta toteutettiin kvalitatiivinen tutkimus haastattelemalla WellO2-mobiilisovelluksen käyttäjiä. Haastatteluissa hyödynnettiin skenaariomenetelmää, jonka tarkoitus oli auttaa haastateltavia keksimään uusia kehitysideoita. Haastatteluhalukkuutta tiedusteltiin kyselyn avulla. Kysely lähetettiin 761 henkilölle, joista 11 vastasi kyselyyn. Haastatteluihin osallistui kolme henkilöä.
Haastatteluista saatujen palautteiden avulla tuotettiin kahdeksan konkreettista kehitysideaa mobiilisovelluksen kehittämiseksi. Vastausten perusteella käyttäjät olivat tyytyväisiä mobiilisovelluksen nykyisiin toiminnallisuuksiin ja ominaisuuksiin. Parannuksia toivottiin lähinnä mobiilisovelluksen käytettävyyteen, loogisuuteen ja tekniseen toimintaan. Sovelluksen ulkonäköön oltiin tyytyväisiä. Käyttäjät kokivat myös, että muiden hyvinvointiteknologis-ten laitteiden data yhdistettynä WellO2-mobiilisovelluksen dataan toisi huomattavaa lisäarvoa sekä WellO2-mobiilisovelluksessa että muissa terveyssovelluksissa ja -palveluissa.