Etäpalvelut osaksi kuntoutuksen apuvälinepalveluita: käyttäjälähtöinen tutkimuksellinen kehittäminen Vantaan kaupungin apuvälinepalvelussa
Kaukolinna, Iida; Simonen, Hanna (2023)
Kaukolinna, Iida
Simonen, Hanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110428591
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110428591
Tiivistelmä
Suomessa väestön ikääntyminen tulee vaikuttamaan sosiaali- ja terveyspalveluiden saatavuuteen ja kasvavaan palvelukysyntään joudutaan vastaamaan entistä pienemmillä taloudellisilla resursseilla. Digitalisaatiolla voidaan tehostaa palveluita ja lisätä palveluiden saatavuutta. Apuvälinepalvelut ovat yksi esimerkki kuntoutuspalveluista, joissa etäpalveluiden hyödyntäminen on vielä uutta. Suomessa kansalaiset ovat valmiita ottamaan käyttöönsä erilaisia digitaalisia palveluita. Tämän vuoksi on tärkeää tutkia, millaiset etäpalveluratkaisut soveltuvat hyödynnettäväksi apuvälinepalveluissa.
Tämä opinnäytetyö oli tutkimuksellinen kehittämistyö, jonka tavoitteena oli edistää käyttäjälähtöisesti etäpalveluiden kehittämistä Vantaan kaupungin kuntoutusyksikön apuvälinepalvelussa. Työn tarkoituksena oli eri toimijoiden yhteistyönä tunnistaa ja kuvata ratkaisuehdotuksia apuvälinepalvelun etäpalveluiden kehittämiseksi. Aineiston keruussa hyödynnettiin laadullisen tutkimuksen menetelmänä teemahaastattelua apuvälinepalvelun asiakkaiden etäpalvelukokemusten keräämisessä sekä työpajatyöskentelyä apuvälinepalvelun työntekijöiden kanssa etäpalveluratkaisujen ideoinnissa. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla.
Tuloksena esitellään sähköisen ajanvarauksen toimintamalli sovellettavaksi apuvälinepalvelussa. Lisäksi esitetään muita tunnistettuja apuvälinepalvelun etäpalvelumahdollisuuksia. Merkittävä tuotos on myös tämä työn kulkua kuvaava raportti, joka edistää yhteiskehittämistä sähköisten palveluiden kehittämisessä.
Johtopäätöksenä esitetään, että etäpalveluiden avulla kannattaa tukea ja tehostaa apuvälinepalveluiden saatavuutta ja saavutettavuutta. Jatkotutkimuksen tulisi kohdentua kehittämistyössä syntyneen sähköisen ajanvarauksen toimintamallin käyttöönottoon ja käyttökokemusten tutkimiseen. Yhteiskehittämismallia yhdessä asiakkaiden kanssa tulisi hyödyntää kehittämistyössä entistä laajemmin.
Tämä opinnäytetyö oli tutkimuksellinen kehittämistyö, jonka tavoitteena oli edistää käyttäjälähtöisesti etäpalveluiden kehittämistä Vantaan kaupungin kuntoutusyksikön apuvälinepalvelussa. Työn tarkoituksena oli eri toimijoiden yhteistyönä tunnistaa ja kuvata ratkaisuehdotuksia apuvälinepalvelun etäpalveluiden kehittämiseksi. Aineiston keruussa hyödynnettiin laadullisen tutkimuksen menetelmänä teemahaastattelua apuvälinepalvelun asiakkaiden etäpalvelukokemusten keräämisessä sekä työpajatyöskentelyä apuvälinepalvelun työntekijöiden kanssa etäpalveluratkaisujen ideoinnissa. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla.
Tuloksena esitellään sähköisen ajanvarauksen toimintamalli sovellettavaksi apuvälinepalvelussa. Lisäksi esitetään muita tunnistettuja apuvälinepalvelun etäpalvelumahdollisuuksia. Merkittävä tuotos on myös tämä työn kulkua kuvaava raportti, joka edistää yhteiskehittämistä sähköisten palveluiden kehittämisessä.
Johtopäätöksenä esitetään, että etäpalveluiden avulla kannattaa tukea ja tehostaa apuvälinepalveluiden saatavuutta ja saavutettavuutta. Jatkotutkimuksen tulisi kohdentua kehittämistyössä syntyneen sähköisen ajanvarauksen toimintamallin käyttöönottoon ja käyttökokemusten tutkimiseen. Yhteiskehittämismallia yhdessä asiakkaiden kanssa tulisi hyödyntää kehittämistyössä entistä laajemmin.