Työntekijäkokemuksen kehittäminen : työntekijöiden sitouttaminen kaupan alalla
Nieminen, Caroliina (2023)
Nieminen, Caroliina
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110628624
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110628624
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää kaupan alan työntekijäkokemuksen nykytilanne sekä pohtia voidaanko työntekijäkokemusta kehittämällä sitouttaa henkilökuntaa aiempaa paremmin. Tutkimus toteutettiin kaupan alan entisille ja nykyisille työntekijöille ja tutkimukseen osallistui kaupan alan eritasoisiin työtehtäviin työllistyneitä henkilöitä.
Tutkimusaineistoa kerättiin eri yritysten alaisuudessa työskennelleiltä henkilöiltä, pyrkien kartoittamaan tietoa työntekijäkokemuksesta suomalaisissa kaupan alan yrityksissä. Tutkimukseen osallistuneet henkilöt eivät edustaneet yritysten virallista kantaa tai toimintatapoja, sillä ne pohjautuvat yksilöiden omakohtaisiin kokemuksiin kaupan alalla työskentelystä.
Tutkimus suoritettiin yhdistämällä kvalitatiivista sekä kvantitatiivista menetelmää. Tutkimusmenetelmien yhdistämisellä pyrittiin saavuttamaan laajaa tietoutta työntekijäkokemuksen tilanteesta Suomessa. Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina ja sillä pyrittiin keräämään sanallisia, henkilökohtaisia kokemuksia kaupan alalla työskentelystä. Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin kyselylomakkeen muodossa, jolla pyrittiin saavuttamaan tilastollista aineistoa sanallisen aineiston tueksi.
Tutkimuksen kysymykset rajattiin työntekijäkokemuksen teoreettisen rakenteen ympärille, johon perehdyttiin opinnäytetyön tietoperustassa. Tietoperustassa käsiteltiin lisäksi kaupan alan suurimman työllistäjän mainetta sekä suurimpia suomalaisia kaupan alan työllistäjiä. Tietoperustan tarkoituksena oli kuvata kaupan alaa mahdollisimman perusteellisesti, sekä tutkia suomalaisten organisaatioiden työnantajalupauksia.
Tutkimuksella pystyttiin kartoittamaan tekijöitä, joita kehittämällä työntekijöitä olisi mahdollista sitouttaa paremmin tulevaisuudessa. Tutkimusaineistosta esiin nousivat erityisesti riittävän perehdytyksen, sekä esihenkilön tuen ja positiivisen palautteen antamisen merkitys. Tutkimusaineiston pohjalta luotiin kaupan alan esihenkilöille suunnattu työntekijäkokemuksen suunnitteluopas, jossa työntekijäkokemukseen pyrittiin vaikuttamaan henkilöstön kokemusten kautta.
Tutkimusaineistoa kerättiin eri yritysten alaisuudessa työskennelleiltä henkilöiltä, pyrkien kartoittamaan tietoa työntekijäkokemuksesta suomalaisissa kaupan alan yrityksissä. Tutkimukseen osallistuneet henkilöt eivät edustaneet yritysten virallista kantaa tai toimintatapoja, sillä ne pohjautuvat yksilöiden omakohtaisiin kokemuksiin kaupan alalla työskentelystä.
Tutkimus suoritettiin yhdistämällä kvalitatiivista sekä kvantitatiivista menetelmää. Tutkimusmenetelmien yhdistämisellä pyrittiin saavuttamaan laajaa tietoutta työntekijäkokemuksen tilanteesta Suomessa. Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina ja sillä pyrittiin keräämään sanallisia, henkilökohtaisia kokemuksia kaupan alalla työskentelystä. Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin kyselylomakkeen muodossa, jolla pyrittiin saavuttamaan tilastollista aineistoa sanallisen aineiston tueksi.
Tutkimuksen kysymykset rajattiin työntekijäkokemuksen teoreettisen rakenteen ympärille, johon perehdyttiin opinnäytetyön tietoperustassa. Tietoperustassa käsiteltiin lisäksi kaupan alan suurimman työllistäjän mainetta sekä suurimpia suomalaisia kaupan alan työllistäjiä. Tietoperustan tarkoituksena oli kuvata kaupan alaa mahdollisimman perusteellisesti, sekä tutkia suomalaisten organisaatioiden työnantajalupauksia.
Tutkimuksella pystyttiin kartoittamaan tekijöitä, joita kehittämällä työntekijöitä olisi mahdollista sitouttaa paremmin tulevaisuudessa. Tutkimusaineistosta esiin nousivat erityisesti riittävän perehdytyksen, sekä esihenkilön tuen ja positiivisen palautteen antamisen merkitys. Tutkimusaineiston pohjalta luotiin kaupan alan esihenkilöille suunnattu työntekijäkokemuksen suunnitteluopas, jossa työntekijäkokemukseen pyrittiin vaikuttamaan henkilöstön kokemusten kautta.