"Kaikki on mulla tämmöisessä pikkuisessa puhelimessa, kaikki": digiosaaminen osallisuuden tukena: Verkko haltuun -hankkeen toimijoiden kokemuksia
Viljamaa, Helmi; Palola, Ilona (2023)
Viljamaa, Helmi
Palola, Ilona
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110628682
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110628682
Tiivistelmä
Digitalisaation merkitys on noussut COVID-19 pandemian aikana niin vapaa-ajalla kuin töissäkin. Uusia vuorovaikutuksen tapoja on syntynyt ja yhteisöllisyyttä onkin rakennettu pääasiassa verkossa. Poikkeuksellisena aikana on noussut esiin, kuinka tärkeää osallisuuden kannalta on, että kaikilla on riittävät mahdollisuudet sekä osaaminen erilaisten digitaalisten laitteiden ja palveluiden käyttöön.
Opinnäytetyön yhteistyötahona toimi Oulun kehitysvammaisten tuki ry. Yhdistys toteuttaa kolmivuotista Verkko haltuun -hanketta, jonka kohderyhmänä ovat oululaiset kehitysvammaiset nuoret sekä aikuiset ja heidän lähiverkostonsa. Hankkeen tavoitteita ovat muun muassa kehitysvammaisten ihmisten turvallisten verkkotaitojen lisääminen, osallisuuden ja yhteisöllisyyden vahvistaminen sekä digiosaamisen ja verkkotaitojen kehittyminen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla, miten digiosaaminen on edistänyt Verkko haltuun -hankkeessa toimivien osallisuutta. Tavoitteena oli tuottaa yhteistyötaholle tietoa hankkeessa mukana olevien kokemuksista toiminnan tarpeellisuuteen liittyen. Yhteistyötaho voi hyödyntää asiakkaiden kokemuksia hankkeen arvioinnissa, kehittämisessä sekä uusia hankkeita suunniteltaessa. Lisäksi tavoitteena oli kehittää opinnäytetyön tekijöiden ammatillista osaamista tutkimuksellisen työn parissa ja kartoittaa tietoperustaa osallisuuteen, digiosallisuuteen sekä -osaamiseen liittyen.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Haastattelua ohjaavia pääteemoja olivat digiosaaminen, -osallisuus ja muu hankkeeseen liittyvä osallisuus. Verkko haltuun -hankkeen toimijoiden kokemuksissa nousi esiin, että he osaavat käyttää heille tuttuja sovelluksia ja verkkosivuja jo melko sujuvasti, osa jopa täysin itsenäisesti. He tarvitsevat kuitenkin tukea uusien digiasioiden opettelussa. Tutkimustulosten mukaan digiosaaminen on edistänyt heidän osallisuuttaan mahdollistamalla muun muassa yhteydenpidon läheisiin ääni-, videopuheluiden ja tekstiviestien avulla. Erilaisiin ryhmiin kuuluminen, esimerkiksi WhatsAppissa ja Facebookissa koettiin merkitykselliseksi ja yhteisöllisyyttä lisääväksi tekijäksi. Digitaidot mahdollistavat myös uusiin ihmisiin tutustumisen sosiaalisessa mediassa. Kaiken kaikkiaan somen koettiin mahdollistavan monia asioita, joilla on yhteys osallisuuteen. Muun muassa oman mielipiteensä saa tuotua helpommin esiin kommentoimalla julkaisua tai ottamalla kantaa verkkokeskusteluun, mikä koettiin sekä hyvänä että huonona asiana. Haastateltavat kertoivat hankkeesta saatavan tuen olevan tarpeen ja toivoivat toiminnan jatkuvan myös tulevaisuudessa. The significance of digitalization has risen during the COVID-19 pandemic, both in leisure time and at work. New ways of interaction have emerged, and a sense of community has been mainly built online. During these exceptional times, it has become evident how important it is for participation that everyone has sufficient opportunities and skills to use various digital devices and services.
The thesis collaborated with the Oulun kehitysvammaisten tuki ry (Oulu Developmental Disability Support Association). The association is implementing a three-year project called "Verkko haltuun" (Mastering the Web), targeting people with developmental disabilities in Oulu, both young and adult, as well as their close networks. The project's objectives include increasing the safe digital skills of people with developmental disabilities, strengthening participation and community involvement, and improving digital literacy and web skills. The purpose of the thesis was to describe how digital literacy has enhanced the participation of those involved in the Verkko haltuun project. The goal was to provide the collaborating partner with information about the experiences of those involved in the project regarding the necessity of the activities. The collaborating partner can use the clients' experiences in evaluating and developing the project and when planning new projects. Additionally, the aim was to develop the professional competence of the authors of the thesis in research work and to survey the knowledge base related to participation, digital inclusion, and digital competence.
The thesis was conducted as a qualitative study, and the data was collected through semi-structured theme interviews. The main themes guiding the interviews were digital competence, digital participation, and other aspects related to the project. The experiences of the participants in the Verkko haltuun project revealed that they are capable of using familiar applications and websites quite smoothly, with some even being entirely independent. However, they require support in learning new digital aspects. According to the research findings, digital literacy has promoted their participation by enabling communication with loved ones through voice and video calls and text messages. Belonging to various groups on platforms like WhatsApp and Facebook was seen as meaningful and community-enhancing. Digital skills also enable meeting new people on social media. Overall, social media was perceived to enable many activities connected to participation. For instance, individuals found it easier to express their opinions by commenting on posts or participating in online discussions, which was seen as both a positive and negative aspect. The interviewees mentioned that the support received from the project is necessary, and they hope the activities will continue in the future.
Opinnäytetyön yhteistyötahona toimi Oulun kehitysvammaisten tuki ry. Yhdistys toteuttaa kolmivuotista Verkko haltuun -hanketta, jonka kohderyhmänä ovat oululaiset kehitysvammaiset nuoret sekä aikuiset ja heidän lähiverkostonsa. Hankkeen tavoitteita ovat muun muassa kehitysvammaisten ihmisten turvallisten verkkotaitojen lisääminen, osallisuuden ja yhteisöllisyyden vahvistaminen sekä digiosaamisen ja verkkotaitojen kehittyminen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla, miten digiosaaminen on edistänyt Verkko haltuun -hankkeessa toimivien osallisuutta. Tavoitteena oli tuottaa yhteistyötaholle tietoa hankkeessa mukana olevien kokemuksista toiminnan tarpeellisuuteen liittyen. Yhteistyötaho voi hyödyntää asiakkaiden kokemuksia hankkeen arvioinnissa, kehittämisessä sekä uusia hankkeita suunniteltaessa. Lisäksi tavoitteena oli kehittää opinnäytetyön tekijöiden ammatillista osaamista tutkimuksellisen työn parissa ja kartoittaa tietoperustaa osallisuuteen, digiosallisuuteen sekä -osaamiseen liittyen.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Haastattelua ohjaavia pääteemoja olivat digiosaaminen, -osallisuus ja muu hankkeeseen liittyvä osallisuus. Verkko haltuun -hankkeen toimijoiden kokemuksissa nousi esiin, että he osaavat käyttää heille tuttuja sovelluksia ja verkkosivuja jo melko sujuvasti, osa jopa täysin itsenäisesti. He tarvitsevat kuitenkin tukea uusien digiasioiden opettelussa. Tutkimustulosten mukaan digiosaaminen on edistänyt heidän osallisuuttaan mahdollistamalla muun muassa yhteydenpidon läheisiin ääni-, videopuheluiden ja tekstiviestien avulla. Erilaisiin ryhmiin kuuluminen, esimerkiksi WhatsAppissa ja Facebookissa koettiin merkitykselliseksi ja yhteisöllisyyttä lisääväksi tekijäksi. Digitaidot mahdollistavat myös uusiin ihmisiin tutustumisen sosiaalisessa mediassa. Kaiken kaikkiaan somen koettiin mahdollistavan monia asioita, joilla on yhteys osallisuuteen. Muun muassa oman mielipiteensä saa tuotua helpommin esiin kommentoimalla julkaisua tai ottamalla kantaa verkkokeskusteluun, mikä koettiin sekä hyvänä että huonona asiana. Haastateltavat kertoivat hankkeesta saatavan tuen olevan tarpeen ja toivoivat toiminnan jatkuvan myös tulevaisuudessa.
The thesis collaborated with the Oulun kehitysvammaisten tuki ry (Oulu Developmental Disability Support Association). The association is implementing a three-year project called "Verkko haltuun" (Mastering the Web), targeting people with developmental disabilities in Oulu, both young and adult, as well as their close networks. The project's objectives include increasing the safe digital skills of people with developmental disabilities, strengthening participation and community involvement, and improving digital literacy and web skills. The purpose of the thesis was to describe how digital literacy has enhanced the participation of those involved in the Verkko haltuun project. The goal was to provide the collaborating partner with information about the experiences of those involved in the project regarding the necessity of the activities. The collaborating partner can use the clients' experiences in evaluating and developing the project and when planning new projects. Additionally, the aim was to develop the professional competence of the authors of the thesis in research work and to survey the knowledge base related to participation, digital inclusion, and digital competence.
The thesis was conducted as a qualitative study, and the data was collected through semi-structured theme interviews. The main themes guiding the interviews were digital competence, digital participation, and other aspects related to the project. The experiences of the participants in the Verkko haltuun project revealed that they are capable of using familiar applications and websites quite smoothly, with some even being entirely independent. However, they require support in learning new digital aspects. According to the research findings, digital literacy has promoted their participation by enabling communication with loved ones through voice and video calls and text messages. Belonging to various groups on platforms like WhatsApp and Facebook was seen as meaningful and community-enhancing. Digital skills also enable meeting new people on social media. Overall, social media was perceived to enable many activities connected to participation. For instance, individuals found it easier to express their opinions by commenting on posts or participating in online discussions, which was seen as both a positive and negative aspect. The interviewees mentioned that the support received from the project is necessary, and they hope the activities will continue in the future.