Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Tunnetaitosuunnistus: viisivuotiaiden tunne- ja kaveritaitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa

Bäckman, Karoliina (2023)

 
Avaa tiedosto
Backman_Karoliina.pdf (391.9Kt)
Lataukset: 


Bäckman, Karoliina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110628731
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tukea viisivuotiaiden lasten tunne- ja kaveritaitoja järjestämällä toiminnallisia tunne- ja kaveritaito tuokiota yhteistyöpäiväkodissa. Toiminnallisessa opinnäytetyössä työelämän yhteistyökumppanina toimi eräs Montessori päiväkoti Keravalla. Toiminnallisten tuokioiden tavoitteena oli tarjota yhteistyöpäiväkodille uusia ideoita lasten tunne- ja kaveritaitojen tukemiseksi. Tarkoituksena oli myös arvioida, voidaanko suunniteltuja tuokioita käyttää jatkossakin lasten tunne- ja kaveritaitojen tukemiseksi.

Tunnetaidot ovat perustana lapsen kaveritaidoille. Tunne- ja kaveritaitoja voi harjoitella, niin arjen tilanteissa, kuin ohjatun tunnekasvatuksen keinoin. Yhteistyöpäiväkoti piti tunnetaitoihin liittyvää aihetta tärkeänä, ja toivoi lapsille toiminnallisesti toteutettavia tuokiota, jossa pääaiheena olisi tunne- ja kaveritaidot. Tavoitteeseen pyrittiin valokuvasuunnistuksen keinon, jossa oli yhdistettynä erilaisia tunne- ja kaveritaitojen harjoituksia lapsille. Näin toiminnasta muotoutui tunnetaitosuunnistus.

Opinnäytetyössä käytettiin taustateorioina ja toiminnan suunnittelussa tietoa tunnetaidoista, tunteista ja lasten kaveritaidoista, sekä lasten kehityksestä. Toimintaa testattiin saman pienryhmän kanssa neljä eri kertaa. Kahdella ensimmäisellä toimintatuokio kerralla käsiteltiin perustunteita. Seuraavat kaksi kertaa toteutus sisälsi kaveritaitojen käsittelemistä ja yhteistyöharjoituksia. Viimeinen tuokiokerta sisälsi myös myötätuntoa käsittelevän taustatarinan.

Suunniteltujen ja ohjattujen tunne- ja kaveritaito tuokioiden käytettävyyttä arvioitiin jokaisen toimintakerran jälkeen. Jokaisella toimintakerralla yhteistyöpäiväkodin varhaiskasvattaja oli havainnoimassa tunne- ja kaveritaitotuokioita. Varhaiskasvattaja arvioi jokaisen tuokion aikana menetelmän toimivuutta. Tarkoitus oli arvioida toteutettujen tuokioiden jälkeen sitä, sopisiko tämänkaltainen toiminta jatkossakin päiväkodin käyttöön lasten tunne- ja kaveritaitojen tueksi. Päiväkodin palautteen mukaan toimintatuokiot olivat hyviä, toiminta oli käyttökelpoista, sekä se soveltui lasten ikätasolle. Kasvattajan arvioinnin perusteella tuokioita voi hyödyntää jatkossakin päiväkodin toiminnassa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste