Vakioitu huoltokirjaratkaisu rakennusliikkeelle
Koskelo, Henna (2023)
Koskelo, Henna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110728734
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110728734
Tiivistelmä
Tänä päivänä on hyvin yleistä, että huoltokirja on sähköisessä muodossa, mikä helpottaa ja nopeuttaa tiedon saamista ja reaaliaikaista seurantaa. Maankäyttö- ja rakennuslakiuudistuksen myötä uusissa rakennuksissa tulee olemaan koneellisesti luettava huoltokirjaratkaisu, joten sähköiset huoltokirjat tulevat yleistymään entisestään.
Opinnäytetyö toteutettiin rakennusliike Varte Oy:lle. Yrityksellä ei ollut käytössä yhtenäistä tapaa huolto- ja käyttöohjeen toteuttamiseen ja toiveena oli yhtenäistää huoltokirjamalli, jotta se olisi vakioitu koko yrityksen sisällä.
Opinnäytetyön tavoite oli löytää yrityksen tarpeisiin sopiva huoltokirjaratkaisu ja näin lisätä sekä yrityksen uskottavuutta toimijana että selkeyttää huoltokirja prosessia. Työ toteutettiin perehtymällä hyvän huoltokirjan ominaisuuksiin, lain asettamiin vaatimuksiin ja keräämällä yrityksen toimihenkilöiden kokemuksia ja toiveita huoltokirjan suhteen sekä haastattelemalla eri huoltokirjatoimittajia.
Vertailulla pyrittiin löytämään mahdollisimman hyvin yrityksen toiveita tukeva ratkaisu. Tutkimuksessa nousi vahvasti esille toimija, joka täyttää yrityksen vaatimukset. Huoltokirjakoordinaattorin käyttöä sekä toivottiin että suositeltiin, joten avaimet käteen -periaatteella toimiva sähköinen huoltokirjaratkaisu on parhaiten yritystä palveleva lopputulos.
Opinnäytetyö toteutettiin rakennusliike Varte Oy:lle. Yrityksellä ei ollut käytössä yhtenäistä tapaa huolto- ja käyttöohjeen toteuttamiseen ja toiveena oli yhtenäistää huoltokirjamalli, jotta se olisi vakioitu koko yrityksen sisällä.
Opinnäytetyön tavoite oli löytää yrityksen tarpeisiin sopiva huoltokirjaratkaisu ja näin lisätä sekä yrityksen uskottavuutta toimijana että selkeyttää huoltokirja prosessia. Työ toteutettiin perehtymällä hyvän huoltokirjan ominaisuuksiin, lain asettamiin vaatimuksiin ja keräämällä yrityksen toimihenkilöiden kokemuksia ja toiveita huoltokirjan suhteen sekä haastattelemalla eri huoltokirjatoimittajia.
Vertailulla pyrittiin löytämään mahdollisimman hyvin yrityksen toiveita tukeva ratkaisu. Tutkimuksessa nousi vahvasti esille toimija, joka täyttää yrityksen vaatimukset. Huoltokirjakoordinaattorin käyttöä sekä toivottiin että suositeltiin, joten avaimet käteen -periaatteella toimiva sähköinen huoltokirjaratkaisu on parhaiten yritystä palveleva lopputulos.