Sote Virtual Labin käyttömahdollisuudet Tampereen ammattikorkeakoulun bioanalyytikkokoulutuksessa
Männistö, Elli; Mustajärvi, Elina (2023)
Männistö, Elli
Mustajärvi, Elina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110728747
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110728747
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tuotettiin Tampereen ammattikorkeakoululle (TAMK) tarkoituksena hyödyntää siellä sijaitsevan Sote Virtual Labin tiloja bioanalyytikkokoulutuksessa. Sote Virtual Lab on vuonna 2020 TAMK:n F-osaan avattu tutkimus-, kehittämis- ja oppimisympäristö. Tila toimii tutkimus-, kehitys- ja innovaatiopalvelujen, korkeakouluyhteisön ja sosiaali- ja terveysalan toimijoiden innovaatioalustana. Sote Virtual Labin päätavoitteena on kehittää erilaisia toimivia teknologia-ratkaisuja terveysalan eri käyttäjäryhmille.
Tehtävänä oli kehittää erilaisia ideoita ja ratkaisuja tilojen käyttämisen mahdollistamiseksi bioanalyytikon koulutuksessa. Tällä hetkellä tiloja käyttävät lähinnä sairaanhoitajat, vaikka potentiaalia ja laitteistoa mahdollisesti olisi muillekin. Aineistoa ja ideoita kerättiin käymällä paikan päällä perehtymässä tilan puitteisiin ja laitteisiin sekä tutkittiin muita Suomessa toimivia virtuaaliympäristöjä. Opinnäytetyössä kehitettiin ideoita bioanalyytikoiden koulutuksen kannalta. Pohdittiin, missä olisi mahdollisesti kaivattu lisää käytännön harjoitusta ennen työelämään siirtymistä ja millaisia harjoituspuitteita koululla ei tarjota.
Opinnäytetyö osoittaa virtuaalisuuden potentiaalin koulutuksen sisällössä, mutta siihen pitäisi käyttää enemmän aikaa. Tilan hyödyntäminen vaatii siihen ja laitteisiin tutustumista myös kurssien pitäjiltä sekä pohdintaa siitä, mitä käytännön harjoitusta koulutuksesta puuttuu. Opettajat ja opiskelijat voisivat osallistua Sote Virtual Labin kehittämiseen. Tulevaisuuden toimivuuden kannalta mahdolliset laitehankinnat voivat tulla kyseeseen, sillä teknologia edistyy koko ajan ja uusia malleja laitteista on jo tullut. Opinnäytetyön aihetta voisi jatkaa konkretisoimalla ideat ja tehdä niistä käytännössä toimivat.
Tehtävänä oli kehittää erilaisia ideoita ja ratkaisuja tilojen käyttämisen mahdollistamiseksi bioanalyytikon koulutuksessa. Tällä hetkellä tiloja käyttävät lähinnä sairaanhoitajat, vaikka potentiaalia ja laitteistoa mahdollisesti olisi muillekin. Aineistoa ja ideoita kerättiin käymällä paikan päällä perehtymässä tilan puitteisiin ja laitteisiin sekä tutkittiin muita Suomessa toimivia virtuaaliympäristöjä. Opinnäytetyössä kehitettiin ideoita bioanalyytikoiden koulutuksen kannalta. Pohdittiin, missä olisi mahdollisesti kaivattu lisää käytännön harjoitusta ennen työelämään siirtymistä ja millaisia harjoituspuitteita koululla ei tarjota.
Opinnäytetyö osoittaa virtuaalisuuden potentiaalin koulutuksen sisällössä, mutta siihen pitäisi käyttää enemmän aikaa. Tilan hyödyntäminen vaatii siihen ja laitteisiin tutustumista myös kurssien pitäjiltä sekä pohdintaa siitä, mitä käytännön harjoitusta koulutuksesta puuttuu. Opettajat ja opiskelijat voisivat osallistua Sote Virtual Labin kehittämiseen. Tulevaisuuden toimivuuden kannalta mahdolliset laitehankinnat voivat tulla kyseeseen, sillä teknologia edistyy koko ajan ja uusia malleja laitteista on jo tullut. Opinnäytetyön aihetta voisi jatkaa konkretisoimalla ideat ja tehdä niistä käytännössä toimivat.