Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sosiaalisen median viestintäsuunnitelma

Puumalainen, Niko (2023)

 
Avaa tiedosto
Puumalainen_Niko.pdf (617.0Kt)
ONS sosiaalisen median viestintäsuunnitelma.pdf (352.1Kt)
Lataukset: 


Puumalainen, Niko
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110728777
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli laatia toimeksiantajalle sosiaalisen median viestintäsuunnitelma, joka selkeyttää ja yhtenäistää viestintää. Työn toimeksiantajana toimi Oulun Naisfutis ry (ONS), joka on oululainen tyttö- ja naisjalkapalloiluun keskittynyt urheiluseura. Seurasta löytyy toimintaa aina juniorijoukkueista aikuisiin asti.

Toimeksiantajan valintaan vaikuttivat omat mielenkiinnon kohteeni sosiaalisen median viestintään ja oma pitkä urheilutausta. Työn toteuttamiseen ja sen sisältöön annettiin vapaat kädet omia mielenkiinnon kohteitani hyödyntäen, joka helpotti myös työn toimeksiantajan valinnassa. Lähtötilanteessa toimeksiantajalla ei ollut sosiaalisen median viestintään mitään kirjallista suunnitelmaa ja vastuu viestinnästä oli jakautunut useammalle henkilölle, joten sisältö näytti tekijän omalta eikä yhteistä suuntaa viestinnälle ollut luotu.

Kehittämistyönä laadittuun tuotokseen kerättiin tietoa laadullisen tutkimuksen menetelmin teemahaastatteluilla ja benchmarkkauksella. Teemahaastatteluissa haastattelin kolmea toimeksiantajan työntekijää, jotka olivat kaikki jollain tapaa vastuussa seuran sosiaalisen median viestinnästä. Haastattelujen pääasiallisena tavoitteena oli kerätä tietoa seuran sosiaalisen median viestinnän nykytilanteesta ja miten sitä voitaisiin lähteä kehittämään. Vertailututkimuksessa vertailin toimeksiantajan ja kolmen sen kilpailijan sosiaalisen median viestintää toisiinsa hyödyksi käyttäen laatimaani vertailutaulukkoa. Vertailun tavoitteena oli kerätä kilpailijoiden viestinnän sisällöstä positiivisia elementtejä ja hyödyntää niitä laatimassani tuotoksessa. Opinnäytetyöraportin keskeisenä sisältönä toimii sosiaalinen media ja vaikuttavan viestinnän keinot. Aineiston analysoinnissa käytettiin teorialähtöistä sisällönanalyysiä.

Kehittämistyön tuloksena oli koko seuran käyttöön laadittu selkeä sosiaalisen median viestintäsuunnitelma, jossa otetaan huomioon tutkimuksissa esiin nousseet kehittämistarpeet. Viestintäsuunnitelma toimii seuran sosiaalisen median viestinnän tukena ja luo selkeän ja yhtenäisen suunnan viestinnälle sekä auttaa myös uusia työntekijöitä tuottamaan sisältöä, joka on linjassa suunnitelman kanssa.

Jatkoa ajatellen seuralle olisi hyödyllistä luoda ainakin yleinen markkinointisuunnitelma ja verkkosivujen päivittäminen sekä optimointi kehittämistyönä. Nämä aiheet nousivat myös esille toimeksiantajan kanssa aloituskeskustelussa. Sosiaalisen median viestintäsuunnitelma voisi toimia suunnannäyttäjänä näitä kehittämistöitä ajatellen. Tavoitteena olisi luoda kokonaisuus, jossa osa-alueet tukevat toisiaan ja auttavat seuran tavoitteiden saavuttamisessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste