Ostajapersoonat kohdennetun markkinoinnin taustalla: case Ravintola Greeneri
Kolehmainen, Emmi (2023)
Kolehmainen, Emmi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110828875
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110828875
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa Greenerin asiakaskuntaa ja tutkimustulosten perusteella muodostettiin heistä kolme ostajapersoonaa. Ostajapersoonien avulla lisättiin toimeksiantajan asiakasymmärrystä sekä ostokäyttäytymistä, mikä mahdollisti paremman edun liiketoiminnalliseen tulokseen. Tarkoituksena oli, että tämän opinnäytetyön tutkimustuloksia hyödynnetään Greenerin markkinoinnissa.
Opinnäytetyö koostui teoreettisesta viitekehyksestä ja kvantitatiivisesta, eli määrällisestä tutkimuksesta. Keskeisiä käsitteitä tässä työssä olivat ostajapersoona, markkinointi, segmentointi ja asiakaslähtöisyys. Teoreettisen viitekehyksen eli teoriaosuuden avulla avattiin markkinoinnin monimuotoisuutta ja asiakkaan osuutta markkinoinnissa. Myös teoriaosuudella johdateltiin lukijaa aiheeseen ja muodostettiin yhteys määrällisen tutkimuksen osioon.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin määrällistä tutkimusta. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin fyysistä kyselylomaketta. Kyselyn kohderyhmänä toimi Greenerin asiakkaat, joilla oli mahdollisuus osallistua tutkimukseen, täyttämällä kyselylomake paikan päällä ravintolassa. Tutkimuksen tuloksia analysoitiin ja havainnollistettiin kuvien avulla.
Tutkimuksen tuloksista muodostettiin kolme ostajapersoonaa toimeksiantajalle. Ostajapersoonat on mahdollista luokitella esimerkiksi demografisien tietojen perusteella, mutta vielä tärkeämpi on keskittyä kysymykseen ”miksi?”. Tästä syystä ostajapersoonat luokiteltiin perustuen kysymykseen; miksi he käyttävät ravintoloiden palveluita. Työn lopputuloksena ostajapersoonakortit luovutettiin Greenerille, jotta he voivat jatkossa hyödyntää tästä tutkimuksesta saatua asiakasdataa liiketoiminnassaan.
Opinnäytetyö koostui teoreettisesta viitekehyksestä ja kvantitatiivisesta, eli määrällisestä tutkimuksesta. Keskeisiä käsitteitä tässä työssä olivat ostajapersoona, markkinointi, segmentointi ja asiakaslähtöisyys. Teoreettisen viitekehyksen eli teoriaosuuden avulla avattiin markkinoinnin monimuotoisuutta ja asiakkaan osuutta markkinoinnissa. Myös teoriaosuudella johdateltiin lukijaa aiheeseen ja muodostettiin yhteys määrällisen tutkimuksen osioon.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin määrällistä tutkimusta. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin fyysistä kyselylomaketta. Kyselyn kohderyhmänä toimi Greenerin asiakkaat, joilla oli mahdollisuus osallistua tutkimukseen, täyttämällä kyselylomake paikan päällä ravintolassa. Tutkimuksen tuloksia analysoitiin ja havainnollistettiin kuvien avulla.
Tutkimuksen tuloksista muodostettiin kolme ostajapersoonaa toimeksiantajalle. Ostajapersoonat on mahdollista luokitella esimerkiksi demografisien tietojen perusteella, mutta vielä tärkeämpi on keskittyä kysymykseen ”miksi?”. Tästä syystä ostajapersoonat luokiteltiin perustuen kysymykseen; miksi he käyttävät ravintoloiden palveluita. Työn lopputuloksena ostajapersoonakortit luovutettiin Greenerille, jotta he voivat jatkossa hyödyntää tästä tutkimuksesta saatua asiakasdataa liiketoiminnassaan.