Monialaisen yhteistyön mahdollisuudet Pohteen Digitaalisessa sote-keskuksessa
Joensuu, Jenni; Ehrola, Anne-Mari (2023)
Joensuu, Jenni
Ehrola, Anne-Mari
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110828888
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110828888
Tiivistelmä
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella (Pohde) keväällä 2023 toimintansa aloittanut Digitaalinen sote-keskus toi sähköiset terveyspalvelut läsnäpalveluiden rinnalle. Näiden palveluiden yhteensovittaminen vaatii monialaista yhteistyötä eri työpisteissä toimivien sote-ammattilaisten välillä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Pohteen Digitaalisen sote-keskuksen ammattilaisten välistä monialaista yhteistyötä. Opinnäytetyön tutkimuksellisen osuuden tarkoituksena oli kuvata sote-ammattilaisten kokemuksia monialaisen yhteistyön edistävistä ja estävistä tekijöistä virtuaalisessa toimintaympäristössä. Opinnäytetyön kehittämisosuuden tarkoituksena oli tutkimusaineiston pohjalta järjestää yhteiskehittämisen etätyöpaja, jossa kehitystyöryhmä ideoi omaan toimintaympäristöönsä sopivia virtuaalisen monialaisen yhteistyön toimintamalleja.
Laadullisen tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin teemahaastattelun avulla haastattelemalla kahden hyvinvointialueen sote-ammattilaisia (n=7). Tutkimustulokset vahvistivat, että hyvä yhteistyö tarvitsee pelisääntöjä, selkeitä käytänteitä ja erilaisia viestinnän keinoja. Luottamus, vuorovaikutus ja kommunikaatio voi rakentua työyhteisön jäsenten tuntiessa toisensa. Osaamisen varmistamisella, työyhteisön vertaisohjaajilla sekä yhteiset toimintatavat sopimalla voidaan vaikuttaa yhteistyön sujuvuuteen.
Kehittämistyö toteutettiin etätyöpajatyöskentelynä Teams-sovelluksen avulla, ja työpajassa pohdittiin konkreettisia keinoja Digitaalisessa sote-keskuksessa työskentelevien sote-ammattilaisten monialaisen yhteistyön kehittämiseksi. Työpajatyöskentelyn pohjalta työyhteisön kehittämisen kohteiksi nousivat kommunikointi, osaamisen kehittäminen ja varmistaminen, selkeä organisaation prosessimalli sekä toiminnan monialainen kehittäminen.
Monialainen yhteistyö digitaalisessa toimintaympäristössä vaatii rohkeaa muutosta perinteisissä palveluketjuissa ja toimintamalleissa yhteiskehittämisen avulla. Tämä edellyttää ammattilaisten digiosaamisen vahvistamista niin teknologian käytössä kuin teknologisessa viestinnässä ja vuorovaikutuksessa. Työntekijät tarvitsevat uudenlaista osaamista, jonka kehittäminen vaatii erilaisia matalan kynnyksen menetelmiä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Pohteen Digitaalisen sote-keskuksen ammattilaisten välistä monialaista yhteistyötä. Opinnäytetyön tutkimuksellisen osuuden tarkoituksena oli kuvata sote-ammattilaisten kokemuksia monialaisen yhteistyön edistävistä ja estävistä tekijöistä virtuaalisessa toimintaympäristössä. Opinnäytetyön kehittämisosuuden tarkoituksena oli tutkimusaineiston pohjalta järjestää yhteiskehittämisen etätyöpaja, jossa kehitystyöryhmä ideoi omaan toimintaympäristöönsä sopivia virtuaalisen monialaisen yhteistyön toimintamalleja.
Laadullisen tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin teemahaastattelun avulla haastattelemalla kahden hyvinvointialueen sote-ammattilaisia (n=7). Tutkimustulokset vahvistivat, että hyvä yhteistyö tarvitsee pelisääntöjä, selkeitä käytänteitä ja erilaisia viestinnän keinoja. Luottamus, vuorovaikutus ja kommunikaatio voi rakentua työyhteisön jäsenten tuntiessa toisensa. Osaamisen varmistamisella, työyhteisön vertaisohjaajilla sekä yhteiset toimintatavat sopimalla voidaan vaikuttaa yhteistyön sujuvuuteen.
Kehittämistyö toteutettiin etätyöpajatyöskentelynä Teams-sovelluksen avulla, ja työpajassa pohdittiin konkreettisia keinoja Digitaalisessa sote-keskuksessa työskentelevien sote-ammattilaisten monialaisen yhteistyön kehittämiseksi. Työpajatyöskentelyn pohjalta työyhteisön kehittämisen kohteiksi nousivat kommunikointi, osaamisen kehittäminen ja varmistaminen, selkeä organisaation prosessimalli sekä toiminnan monialainen kehittäminen.
Monialainen yhteistyö digitaalisessa toimintaympäristössä vaatii rohkeaa muutosta perinteisissä palveluketjuissa ja toimintamalleissa yhteiskehittämisen avulla. Tämä edellyttää ammattilaisten digiosaamisen vahvistamista niin teknologian käytössä kuin teknologisessa viestinnässä ja vuorovaikutuksessa. Työntekijät tarvitsevat uudenlaista osaamista, jonka kehittäminen vaatii erilaisia matalan kynnyksen menetelmiä.