Luuydintutkimuksen oppimateriaali bioanalyytikko-opiskelijoille: luuydintutkimuksen vaiheet bioanalyytikon näkökulmasta
Ruotsalainen, Sonja (2023)
Ruotsalainen, Sonja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110828900
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110828900
Tiivistelmä
Luuydintutkimus on tärkeä osa pahalaatuisten veritautien diagnosoimisessa ja poissulkemisessa. Opinnäytetyönä toteutettiin oppimateriaali luuydintutkimuksen vaiheista, jotka ovat luuydinnäytteenotto, luuydinnäytelasien valmistus, niiden tarkastelu ja luuydinlausunto. Opinnäytetyön tarkoitus oli luoda laadukas oppimateriaali, joka tukee bioanalyytikko-opiskelijoita hematologian opintojaksolla ja hematologian harjoittelussa. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä NordLab Oulun hematologian laboratorion kanssa, koska luuydintutkimuksesta tarvittiin enemmän tietoa käytännön työvaiheista. Luuydintutkimuksen vaiheet ovat kuvattu NordLabin käytäntöjen mukaisesti. Luuydintutkimuksen oppimateriaali on tarkoitettu bioanalyytikko-opiskelijoille ja NordLabin työntekijöille. Opinnäytetyö toteutettiin sen eettisten suositusten mukaisesti käyttämällä hyvää tieteellistä käytäntöä, ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen yleistä periaatetta ja eettistä ennakkoarviointia.
Opinnäytetyön toteutusta varten tuli hakea tutkimuslupa-anomus, jotta voitaisiin ottaa kuvia ja videoita luuydinnäytteestä, luuydinnäytelaseista ja luuydinnäytelasien valmistamisesta. Oppimateriaaliin tulleiden kuvien ja videoiden ottamiseen meni kolme päivää. Oppimateriaali sisältää kuvien ja videon lisäksi teoriaa luuydintutkimuksesta ja luuydinnäytteen kuin luuydinnäytelasien laadusta, sekä tietoa luuydinnäytelasien värjäämisestä ja luuydintutkimuksen viimeistelystä. Oppimateriaali koottiin Power-Point ohjelmalla ja opetusvideo tehtiin Windows videoeditorilla.
Oppimateriaali esitettiin bioanalyytikko-opiskelijoille seminaarissa ja oppimateriaali annettiin heille sen jälkeen luettavaksi. Bioanalyytikko-opiskelijat saivat sen jälkeen täytettäväksi kyselyn, jonka avulla mitattiin opinnäytetyön laatutavoitteita. Laatutavoitteet olivat selkeä ja ymmärrettävä oppimateriaali, sekä ajankohtainen ja oleellinen luuydinnäytteisiin liittyvä teoria. Kyselyyn vastasi 29 bioanalyytikko-opiskelijaa. Lähes kaikki bioanalyytikko-opiskelijoista kokivat oppimateriaalin selkeänä ja omaa oppimista tukevana. Oppimateriaaliin tehtiin muokkauksia kyselyn tulosten perusteella, jotta oppimateriaali olisi tavoitteiden mukaisesti helppolukuinen.
Oppimateriaali on jatkossa valmis bioanalyytikko-opiskelijoiden käyttöön hematologian opintojaksolla. NordLab saa oppimateriaalin omaan käyttöönsä ja voi jakaa sitä internetsivuillaan tai henkilökunnan kesken. Oppimateriaali jakaa nykyhetkistä tietoa luuydintutkimuksen vaiheista ja luuydinnäytelasien laadukkaasta valmistamisesta. Bone marrow research is a crucial part of diagnosing and ruling out malignant blood diseases. The thesis involved the creation of a learning material about the phases of bone marrow research. The purpose of the thesis was to create the high-quality learning material that supports students of the biomedical laboratory science in the hematology’s course and in hematology’s internship. The thesis was done in collaboration with the NordLab’s hematology laboratory in Oulu, as more practical information was needed for bone marrow research. The stages of the bone marrow research are described in accordance with NordLab's practices. The learning material on bone marrow research is intended for students of biomedical laboratory science and employees of NordLab. The thesis was carried out in accordance with its ethical recommendations, following good scientific practice, the general principle of research involving humans and ethical pre-assessment.
For the implementation of the thesis, a research permit application had to be submitted to take pictures and videos of bone marrow samples and bone marrow slides. The learning material included a theory on bone marrow research and quality of bone marrow samples and slides. It also covered the staining of bone marrow slides and final stages of bone marrow research. The learning material was compiled using Power-Point software, and the teaching video was created using Windows video editor.
The learning material was given to students of biomedical laboratory science for evaluation. They answered to a survey given to them about the learning material, with purpose of measuring the quality goals of the thesis. Most of students of biomedical laboratory science found the learning material clear and supportive of their learning. In the future, the learning material will be available for use by students of biomedical laboratory science and employees of NordLab.
Opinnäytetyön toteutusta varten tuli hakea tutkimuslupa-anomus, jotta voitaisiin ottaa kuvia ja videoita luuydinnäytteestä, luuydinnäytelaseista ja luuydinnäytelasien valmistamisesta. Oppimateriaaliin tulleiden kuvien ja videoiden ottamiseen meni kolme päivää. Oppimateriaali sisältää kuvien ja videon lisäksi teoriaa luuydintutkimuksesta ja luuydinnäytteen kuin luuydinnäytelasien laadusta, sekä tietoa luuydinnäytelasien värjäämisestä ja luuydintutkimuksen viimeistelystä. Oppimateriaali koottiin Power-Point ohjelmalla ja opetusvideo tehtiin Windows videoeditorilla.
Oppimateriaali esitettiin bioanalyytikko-opiskelijoille seminaarissa ja oppimateriaali annettiin heille sen jälkeen luettavaksi. Bioanalyytikko-opiskelijat saivat sen jälkeen täytettäväksi kyselyn, jonka avulla mitattiin opinnäytetyön laatutavoitteita. Laatutavoitteet olivat selkeä ja ymmärrettävä oppimateriaali, sekä ajankohtainen ja oleellinen luuydinnäytteisiin liittyvä teoria. Kyselyyn vastasi 29 bioanalyytikko-opiskelijaa. Lähes kaikki bioanalyytikko-opiskelijoista kokivat oppimateriaalin selkeänä ja omaa oppimista tukevana. Oppimateriaaliin tehtiin muokkauksia kyselyn tulosten perusteella, jotta oppimateriaali olisi tavoitteiden mukaisesti helppolukuinen.
Oppimateriaali on jatkossa valmis bioanalyytikko-opiskelijoiden käyttöön hematologian opintojaksolla. NordLab saa oppimateriaalin omaan käyttöönsä ja voi jakaa sitä internetsivuillaan tai henkilökunnan kesken. Oppimateriaali jakaa nykyhetkistä tietoa luuydintutkimuksen vaiheista ja luuydinnäytelasien laadukkaasta valmistamisesta.
For the implementation of the thesis, a research permit application had to be submitted to take pictures and videos of bone marrow samples and bone marrow slides. The learning material included a theory on bone marrow research and quality of bone marrow samples and slides. It also covered the staining of bone marrow slides and final stages of bone marrow research. The learning material was compiled using Power-Point software, and the teaching video was created using Windows video editor.
The learning material was given to students of biomedical laboratory science for evaluation. They answered to a survey given to them about the learning material, with purpose of measuring the quality goals of the thesis. Most of students of biomedical laboratory science found the learning material clear and supportive of their learning. In the future, the learning material will be available for use by students of biomedical laboratory science and employees of NordLab.