Teknologiatoimittajan varaosatiedot asiakkaan toiminnanohjausjärjestelmässä
Ulmanen, Antti (2023)
Ulmanen, Antti
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110928992
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110928992
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä tehtiin selvitystyö varaosatietojen integroimisesta asiakkaan toiminnanohjausjärjestelmään. Insinöörityö tehtiin Metso Metals Oy:n alla toimivalle Smelting Servicelle.
Työn tarkoituksena oli selvittää potentiaalisia ratkaisuvaihtoehtoja, miten varaosatietoja pystyttäisiin sisällyttämään ja toimittamaan asiakkaan omiin toiminnanohjausjärjestelmiin. Varaosatietojen ollessa jo valmiina asiakkaan omissa järjestelmissä se helpottaisi varaosien myyntityötä sekä -tietojen pitämistä ajantasaisena.
Selvitystyössä käytettiin hyväksi pääosin Metson omia materiaaleja. Näiden lisäksi tutkimuksessa käytettiin teoriapohjaisia tutkimuksia Google Scholar -hakukoneesta sekä Theseus -tietojärjestelmässä olevia opinnäytetöitä, joissa käsitellään teknologiatoimittajien varaosatietojen hallintaa asiakkaiden järjestelmissä.
Haastattelut tehtiin henkilöhaastatteluina. Haastatteluihin mukaan otettiin kaksi Metson omaa asiakasta ja näiden kunnossapidosta sekä dokumentoinnista vastaavat päälliköt, yksi case-esimerkeissäkin esiintyvä yritys sekä Metropolia Ammattikorkeakoulun oma kunnossapidon ja jälkimyynnin asiantuntija.
Haastattelu- ja tutkimustuloksia verrattiin Metson nykyiseen toimintatapaan ja ratkaisuja haettiin niin sanotun benchmarkkauksen avulla.
Tutkimustyön avulla pystyttiin löytämään potentiaalisia ratkaisuja. Esitetyistä ratkaisuehdotuksista tulee kuitenkin tehdä jatkotutkimuksia. Tämän insinöörityön pohjalta teoriaosuus on pitkälti valmis ja potentiaalisia ratkaisuehdotuksia voidaan lähteä tutkimaan käytännön tasolla Metso Metalsin sisäisissä jatkotutkimuksissa.
Työn tarkoituksena oli selvittää potentiaalisia ratkaisuvaihtoehtoja, miten varaosatietoja pystyttäisiin sisällyttämään ja toimittamaan asiakkaan omiin toiminnanohjausjärjestelmiin. Varaosatietojen ollessa jo valmiina asiakkaan omissa järjestelmissä se helpottaisi varaosien myyntityötä sekä -tietojen pitämistä ajantasaisena.
Selvitystyössä käytettiin hyväksi pääosin Metson omia materiaaleja. Näiden lisäksi tutkimuksessa käytettiin teoriapohjaisia tutkimuksia Google Scholar -hakukoneesta sekä Theseus -tietojärjestelmässä olevia opinnäytetöitä, joissa käsitellään teknologiatoimittajien varaosatietojen hallintaa asiakkaiden järjestelmissä.
Haastattelut tehtiin henkilöhaastatteluina. Haastatteluihin mukaan otettiin kaksi Metson omaa asiakasta ja näiden kunnossapidosta sekä dokumentoinnista vastaavat päälliköt, yksi case-esimerkeissäkin esiintyvä yritys sekä Metropolia Ammattikorkeakoulun oma kunnossapidon ja jälkimyynnin asiantuntija.
Haastattelu- ja tutkimustuloksia verrattiin Metson nykyiseen toimintatapaan ja ratkaisuja haettiin niin sanotun benchmarkkauksen avulla.
Tutkimustyön avulla pystyttiin löytämään potentiaalisia ratkaisuja. Esitetyistä ratkaisuehdotuksista tulee kuitenkin tehdä jatkotutkimuksia. Tämän insinöörityön pohjalta teoriaosuus on pitkälti valmis ja potentiaalisia ratkaisuehdotuksia voidaan lähteä tutkimaan käytännön tasolla Metso Metalsin sisäisissä jatkotutkimuksissa.