Eri kulttuureiden juhlien huomioiminen monikulttuurisessa päiväkodissa
Hakkarainen, Ella; Klinga, Annika (2014)
Hakkarainen, Ella
Klinga, Annika
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014101014625
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014101014625
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää, mitä eri kulttuureja päiväkodissa esiintyy ja, miten näiden kulttuureiden juhlia huomioidaan päiväkodissa. Tutkielman tavoitteena oli myös saada tietää, mitä ratkaisuja kulttuureiden näkökulmasta käsin on tehty juhliin liittyen ja miten tehtyjä valintoja perustellaan.
Tutkielmamme on kvalitatiivinen. Aineistonkeruumenetelmänä olivat teemahaastattelut erään itä-helsinkiläisen päiväkodin varhaiskasvattajille. Teemahaastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Haastatteluja edelsivät ohjeistetut varhaiskasvattajista koostuvien tiimien keskustelut opinnäytetyömme aiheeseen liittyen. Päiväkodin kaikki viisi tiimiä tulivat edustetuiksi teemahaastatteluissa.
Tulosten perusteella kyseisen päiväkodin lapsilla esiintyy 23 eri kulttuuritaustaa. Päiväkodin varhaiskasvattajat toivat ilmi, että heidän tietämyksensä eri kulttuureiden juhlista on vähäistä. Erilaisia tapoja saada tietoa eri kulttuureiden juhlista mainittiin yhteensä kuusi: internet, lapset, vanhemmat, työkaverit, kirjat ja ulkopuolinen taho. Pääasiallisesti päiväkodissa huomioidaan suomalaisen kulttuurin juhlia. Juhlat ja niiden huomioiminen pohjautuvat vahvasti suomalaisen kalenterivuoden ympärille. Erilaisia juhlia huomioidaan päiväkodin toiminnassa esimerkiksi askartelujen, musiikin, kirjallisuuden ja itse juhlimisen kautta. Varhaiskasvatushenkilökunta toi ilmi arjen haasteiden, kuten kielen opettelemisen, vievän aikaa eri juhlien huomioimiselta.
Yksi tärkeä johtopäätös on se, että juhlien ollessa kyseessä tässä päiväkodissa mahdollistaan lapsille ennen kaikkea suomalaiseen kulttuuri-identiteettiin kasvamista. Päiväkodissa tuetaan lasten sosialisaatiota suomalaiseen yhteiskuntaan, mutta toimitaan myös melko etnosentrismisellä tavalla. Vähemmistökulttuuria edustavien lasten tulisi päiväkodissa saada enemmän kokemuksia omaan kulttuuriinsa kuuluvien asioiden arvostamisesta. Päiväkodissa mahdollistetaan lapsille elämysten kokeminen lähinnä suomalaiseen kulttuuriin kuuluvien juhlien parissa. Suomalainen kulttuuriperinne on se, josta lapsille välitetään eniten tietoa.
Tutkielmamme on kvalitatiivinen. Aineistonkeruumenetelmänä olivat teemahaastattelut erään itä-helsinkiläisen päiväkodin varhaiskasvattajille. Teemahaastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Haastatteluja edelsivät ohjeistetut varhaiskasvattajista koostuvien tiimien keskustelut opinnäytetyömme aiheeseen liittyen. Päiväkodin kaikki viisi tiimiä tulivat edustetuiksi teemahaastatteluissa.
Tulosten perusteella kyseisen päiväkodin lapsilla esiintyy 23 eri kulttuuritaustaa. Päiväkodin varhaiskasvattajat toivat ilmi, että heidän tietämyksensä eri kulttuureiden juhlista on vähäistä. Erilaisia tapoja saada tietoa eri kulttuureiden juhlista mainittiin yhteensä kuusi: internet, lapset, vanhemmat, työkaverit, kirjat ja ulkopuolinen taho. Pääasiallisesti päiväkodissa huomioidaan suomalaisen kulttuurin juhlia. Juhlat ja niiden huomioiminen pohjautuvat vahvasti suomalaisen kalenterivuoden ympärille. Erilaisia juhlia huomioidaan päiväkodin toiminnassa esimerkiksi askartelujen, musiikin, kirjallisuuden ja itse juhlimisen kautta. Varhaiskasvatushenkilökunta toi ilmi arjen haasteiden, kuten kielen opettelemisen, vievän aikaa eri juhlien huomioimiselta.
Yksi tärkeä johtopäätös on se, että juhlien ollessa kyseessä tässä päiväkodissa mahdollistaan lapsille ennen kaikkea suomalaiseen kulttuuri-identiteettiin kasvamista. Päiväkodissa tuetaan lasten sosialisaatiota suomalaiseen yhteiskuntaan, mutta toimitaan myös melko etnosentrismisellä tavalla. Vähemmistökulttuuria edustavien lasten tulisi päiväkodissa saada enemmän kokemuksia omaan kulttuuriinsa kuuluvien asioiden arvostamisesta. Päiväkodissa mahdollistetaan lapsille elämysten kokeminen lähinnä suomalaiseen kulttuuriin kuuluvien juhlien parissa. Suomalainen kulttuuriperinne on se, josta lapsille välitetään eniten tietoa.