Yhteinen muutosmatka : avaimet muutosjohtamisessa onnistumiseen
Niskanen, Sanna (2023)
Niskanen, Sanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111129156
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111129156
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin muutosjohtamisen toteutumista K-ruokakaupoissa, sekä siinä korostuvia onnistumisen elementtejä. Tutkimuksen pohjalta voidaan kehittää toimeksiantajayrityksen asiantuntijoiden kykyä tukea kauppiasyrittäjien muutosjohtamistaitoja. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa haastateltiin kuutta K-ruokakauppiasta. Teoreettisena taustana hyödynnettiin aiheen ajankohtaista kirjallisuutta, sekä Appreciative Inquiry -muutosjohtamismallia.
Onnistuneessa muutosprosessissa toteutuvat hyvä suunnittelu, henkilöstön osallistaminen sekä yrittäjän hyvä muutostarpeen sisäistäminen ja siihen sitoutuminen. Tutkimuksen mukaan nämä kolme toteutuvat, kun muutos toteutetaan systemaattisen suunnitelman mukaisesti, henkilöstön muutoskykyä kasvatetaan, kommunikaatioon ja osallistamiseen panostetaan, sekä muutosjohtajan ymmärrystä ja motivaatiota tuetaan.
Teorian ja tutkimuksen perusteella muutosjohtamista voitaisiin kehittää valmentamalla yrittäjille Appreciative Inquiry -muutosjohtamisen malli, sekä vahvistamalla siihen oleellisesti linkittyviä valmentavan johtamisen taitoja. Näiden lisäksi on hyvä varmistaa vahvat tukitoiminnot, sekä hyödyntää muutostarpeen tavoitteiden perustelussa tarinallistamista. On myös tärkeää tunnistaa yrittäjien kokemus muutosjohtamisesta, jotta tuki tulee kohdennettua oikein. Näiden avulla voidaan tukea yrittäjiä löytämään itselle parhaiten soveltuva tapa toimia muutosjohtamistilanteissa. Seuraavaksi askel olisi rakentaa testattavaksi Appreciative Inquiry -mallin pohjalta kaupan toimintaympäristöön soveltuva muunnos, sekä laatia suunnitelma mallin jalkauttamisesta siitä hyötyville kohderyhmille.
Onnistuneessa muutosprosessissa toteutuvat hyvä suunnittelu, henkilöstön osallistaminen sekä yrittäjän hyvä muutostarpeen sisäistäminen ja siihen sitoutuminen. Tutkimuksen mukaan nämä kolme toteutuvat, kun muutos toteutetaan systemaattisen suunnitelman mukaisesti, henkilöstön muutoskykyä kasvatetaan, kommunikaatioon ja osallistamiseen panostetaan, sekä muutosjohtajan ymmärrystä ja motivaatiota tuetaan.
Teorian ja tutkimuksen perusteella muutosjohtamista voitaisiin kehittää valmentamalla yrittäjille Appreciative Inquiry -muutosjohtamisen malli, sekä vahvistamalla siihen oleellisesti linkittyviä valmentavan johtamisen taitoja. Näiden lisäksi on hyvä varmistaa vahvat tukitoiminnot, sekä hyödyntää muutostarpeen tavoitteiden perustelussa tarinallistamista. On myös tärkeää tunnistaa yrittäjien kokemus muutosjohtamisesta, jotta tuki tulee kohdennettua oikein. Näiden avulla voidaan tukea yrittäjiä löytämään itselle parhaiten soveltuva tapa toimia muutosjohtamistilanteissa. Seuraavaksi askel olisi rakentaa testattavaksi Appreciative Inquiry -mallin pohjalta kaupan toimintaympäristöön soveltuva muunnos, sekä laatia suunnitelma mallin jalkauttamisesta siitä hyötyville kohderyhmille.