Teollisuusrobotiikan opetuksen kehittäminen Vamiassa
Hauta, Veli-Matti (2023)
Hauta, Veli-Matti
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111329216
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111329216
Tiivistelmä
Vamian teknologiapalvelut hankki vuonna 2010 uuden FMS-järjestelmän, jonka tarkoituksena oli tulla käytettäväksi robotiikan oppimisympäristönä. Paperilla ja visiona tämä näytti hyvältä, mutta todellisuudessa aivan liian monimutkainen ja ahdas opetuskäyttöön. Aluksi oli tarkoitus, että opetusta pidettäisiin niin metallipuolen kuin sähköautomaatiopuolen oppilaille. Sähköpuoli olisi keskittynyt logiikkaan ja konepuoli robottien ja työstökoneiden ohjelmointiin. Järjestelmässä on kaksi ABB:n teollisuusrobottia (ABB 1600 ja ABB 120). Lisäksi siinä on kaksi työstökonetta CNC-sorvi Emco ConceptTurn 250 (Siemens ja Fanuc) sekä CNC-jyrsin Emco ConceptMill 250 (Siemens, Fanuc ja Heidenhain). Tavoitteeni on saada kehitettyä ja selkeytettyä olemassa olevaa vanhaa robotiikan oppimisympäristöä, vastaamaan teollisuuden ja opetussuunnitelmien tarpeeseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena kyselytutkimuksena lähettämällä Etelä-Pohjanmaan ja Pohjanmaan alueiden koneistusalan yrityksiin kyselylomakkeita ja lisäksi muutamiin ammattioppilaitoksiin joissa opetetaan robotiikkaa. Näiden vastauksien ja keskustelujen perusteella muodostettiin tutkimuskysymykset.
Keskeinen havainto tutkimuksessa oli, että robotiikan osuus konepajateollisuudessa tulee kasvamaan työstökoneiden palvelijana tulevaisuudessa. Mitä helpommin ja nopeammin saadaan pienempiäkin sarjoja automatisoitua teollisuudessa, sitä enemmän saadaan hyödynnettyä robotiikkaa. Opetuksen kehittämisen painopisteet vaikuttavat uuden oppimisympäristön kehittämiseen, robottiohjelmoinnin perusteet, uudet robotiikan ratkaisut ja yhteistyörobotiikan, sekä mobiilirobotiikan tuomat mahdollisuudet.
Tutkimus toteutettiin laadullisena kyselytutkimuksena lähettämällä Etelä-Pohjanmaan ja Pohjanmaan alueiden koneistusalan yrityksiin kyselylomakkeita ja lisäksi muutamiin ammattioppilaitoksiin joissa opetetaan robotiikkaa. Näiden vastauksien ja keskustelujen perusteella muodostettiin tutkimuskysymykset.
Keskeinen havainto tutkimuksessa oli, että robotiikan osuus konepajateollisuudessa tulee kasvamaan työstökoneiden palvelijana tulevaisuudessa. Mitä helpommin ja nopeammin saadaan pienempiäkin sarjoja automatisoitua teollisuudessa, sitä enemmän saadaan hyödynnettyä robotiikkaa. Opetuksen kehittämisen painopisteet vaikuttavat uuden oppimisympäristön kehittämiseen, robottiohjelmoinnin perusteet, uudet robotiikan ratkaisut ja yhteistyörobotiikan, sekä mobiilirobotiikan tuomat mahdollisuudet.