Vapaa-ajan asunnon tarpeiden kartoitus kyselytutkimuksen avulla
Vähäkuopus, Saara (2023)
Vähäkuopus, Saara
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111429372
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111429372
Tiivistelmä
Asukaslukuun suhteutettuna Suomessa on vapaa-ajan asuntoja eniten maailmassa. Suomalainen huvilarakentamisen historia alkaa 1800-luvun rikkaan väen kesäasunnoista ja jatkuu nykypäivän koko kansan mökkeilyyn. Kuluttajien erilaiset tarpeet luovat tarvetta monenlaisille erilaisille loma-asunnoille. Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin suomalaista huvila-asumisen historiaa ja nykypäivää, sekä rakentamismääräyksiä ja kartoitettiin kuluttajien tarpeita kyselytutkimuksen avulla.
Kyselytutkimuksen tavoitteena oli havaita mahdollisia muuttuvia trendejä ja tarpeita vapaa-ajan asumisessa sekä tutkia sosiaalisen median mahdollisuuksia kyselytutkimuksen teossa. Tuloksia on tarkoitus hyödyntää Kontiotuote Oy:n vapaa-ajan malliston suunnittelussa ja markkinoinnissa.
Kysely toteutettiin Webropol-alustalle rakennetulla nettikyselyllä, jonka pääasiallinen jakelukanava oli Facebook, ja vastauksia saatiin 76 kappaletta. Oman huvilan hankkimisesta haaveili yli puolet kyselyyn vastanneista rahan noustessa suurimmaksi esteeksi hankinnan tielle. Toiveet huvilan varustelutasosta ja sijainnista myötäilivät pitkälti suomalaisia mökkeilyn perinteitä, mutta asumismukavuutta haluttiin lisätä sähköllä ja saniteettitiloilla.
Suomessa on lähivuosina toteutettu useita mökkeilyyn liittyviä kyselytutkimuksia, mutta kohderyhmä on pääasiassa ollut huvilan omistajat. Omasta mökistä haaveileville vastaavia kyselyitä ei juuri ole tuotettu, ja tulevaisuuden trendien hahmottaminen on ollut huvilan ostajien ostokäyttäytymisen varassa.
Unelmieni loma-asunto -kyselyyn saatiin kerättyä lyhyessä ajassa, Facebook ainoana levityskanavana, kohtalainen määrä vastauksia, joten aihe kiinnostaa suomalaisia. Vastaavan tyyppinen kysely kysymyksiä varioiden ja laajemmalla useamman kanavan levikillä voisi olla jatkossakin helposti toteutettava lisä huvilan hankintaa harkitsevien toiveiden ja tarpeiden selvittämiseen ja kehittyvien trendien ja muutosten havaitsemiseen.
Kyselytutkimuksen tavoitteena oli havaita mahdollisia muuttuvia trendejä ja tarpeita vapaa-ajan asumisessa sekä tutkia sosiaalisen median mahdollisuuksia kyselytutkimuksen teossa. Tuloksia on tarkoitus hyödyntää Kontiotuote Oy:n vapaa-ajan malliston suunnittelussa ja markkinoinnissa.
Kysely toteutettiin Webropol-alustalle rakennetulla nettikyselyllä, jonka pääasiallinen jakelukanava oli Facebook, ja vastauksia saatiin 76 kappaletta. Oman huvilan hankkimisesta haaveili yli puolet kyselyyn vastanneista rahan noustessa suurimmaksi esteeksi hankinnan tielle. Toiveet huvilan varustelutasosta ja sijainnista myötäilivät pitkälti suomalaisia mökkeilyn perinteitä, mutta asumismukavuutta haluttiin lisätä sähköllä ja saniteettitiloilla.
Suomessa on lähivuosina toteutettu useita mökkeilyyn liittyviä kyselytutkimuksia, mutta kohderyhmä on pääasiassa ollut huvilan omistajat. Omasta mökistä haaveileville vastaavia kyselyitä ei juuri ole tuotettu, ja tulevaisuuden trendien hahmottaminen on ollut huvilan ostajien ostokäyttäytymisen varassa.
Unelmieni loma-asunto -kyselyyn saatiin kerättyä lyhyessä ajassa, Facebook ainoana levityskanavana, kohtalainen määrä vastauksia, joten aihe kiinnostaa suomalaisia. Vastaavan tyyppinen kysely kysymyksiä varioiden ja laajemmalla useamman kanavan levikillä voisi olla jatkossakin helposti toteutettava lisä huvilan hankintaa harkitsevien toiveiden ja tarpeiden selvittämiseen ja kehittyvien trendien ja muutosten havaitsemiseen.