Sääntöviidakko selkeämmäksi : lasten toimintaa säätelevät rajat ja säännöt päiväkodissa
Mikkola, Markus (2023)
Mikkola, Markus
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111429383
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111429383
Tiivistelmä
Yksi suomalaisen varhaiskasvatuksen olennaisimmista tavoitteista on turvallisen varhaiskasvatusympäristön luominen varhaiskasvatukseen osallistuville lapsille. Yksi henkilöstön käyttämä turvallisen ympäristön luomisen ja ylläpitämisen tapa on rajojen ja sääntöjen käyttäminen. Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa henkilöstön kokemusten perusteella millaisia lasten toimintaa sääteleviä rajoja ja sääntöjä varhaiskasvatuksen arjesta löytyy. Sääntöjen kartoittamisen lisäksi opinnäytetyön aineistona toimivista teemahaastatteluista pyrittiin löytämään vastauksia kysymyksiin lasten osallisuuden tasosta voimaantumisen asteen, osallisuuden vaikutuspiirin ja osallisuuden keston osalta. Lisäksi kartoitettiin haastateltavien näkemyksiä säännöistä ja niiden käyttämisen johdonmukaisuuden merkityksestä.
Opinnäytetyön aineisto muodostui neljän varhaiskasvattajan teemahaastattelusta. Aineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysilla, jossa analyysiluokittelu perustui varhaiskasvatusympäristön fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen ulottuvuuden käsitejärjestelmään sekä Turjan osallisuuden tason malliin.
Varhaiskasvattajien kokemuksiin perustuvia, päiväkodissa havaittuja sääntöjä fyysisen turvallisuuden edistämiseksi luokiteltiin liikkumisen rajoittamisen, äänenkäytön rajoittamisen, hygieniasta huolehtimisen, rakennetun ympäristön käytön rajoittamisen, leikkivälineiden rajoittamisen ja toisten fyysisen koskemattomuuden kunnioittamisen alaluokkiin. Psyykkistä turvallisuutta ylläpitävät säännöt liittyivät turvallisen ilmapiirin, tuen tarpeen tunnistamisen, aikuisen avun sekä tunnetaitojen ja itsetunnon vahvistamiseen. Sosiaalista turvallisuutta turvaavilla säännöillä pyrittiin pääsääntöisesti edistämään lasten vuorovaikutustaitojen ja osallisuuden kehittymistä. Lasten voimaantumisen aste sääntöjen laadintaprosessissa vaihteli laajasti ja osallisuuden vaikutuspiiri rajoittui lapsia koskeviin sekä lasten ja aikuisten yhteisiin asioihin. Tuloksissa oli viitteitä lasten pitkäkestoisen osallisuuden mahdollisuuksista sääntöjen laadintaprosessin suhteen.
Teemahaastatteluihin osallistuneet varhaiskasvattajat olivat yksimielisiä siitä, että päiväkodin säännöillä ja niiden johdonmukaisella käytöllä työntekijöiden keskuudessa on suuri merkitys. Tulosten perusteella voidaankin ehdottaa, että päiväkodin säännöistä keskusteleminen voisi toimia yhtenä tapana varhaiskasvatuksen inklusiivisen toimintakulttuurin kehittämisessä.
Opinnäytetyön aineisto muodostui neljän varhaiskasvattajan teemahaastattelusta. Aineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysilla, jossa analyysiluokittelu perustui varhaiskasvatusympäristön fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen ulottuvuuden käsitejärjestelmään sekä Turjan osallisuuden tason malliin.
Varhaiskasvattajien kokemuksiin perustuvia, päiväkodissa havaittuja sääntöjä fyysisen turvallisuuden edistämiseksi luokiteltiin liikkumisen rajoittamisen, äänenkäytön rajoittamisen, hygieniasta huolehtimisen, rakennetun ympäristön käytön rajoittamisen, leikkivälineiden rajoittamisen ja toisten fyysisen koskemattomuuden kunnioittamisen alaluokkiin. Psyykkistä turvallisuutta ylläpitävät säännöt liittyivät turvallisen ilmapiirin, tuen tarpeen tunnistamisen, aikuisen avun sekä tunnetaitojen ja itsetunnon vahvistamiseen. Sosiaalista turvallisuutta turvaavilla säännöillä pyrittiin pääsääntöisesti edistämään lasten vuorovaikutustaitojen ja osallisuuden kehittymistä. Lasten voimaantumisen aste sääntöjen laadintaprosessissa vaihteli laajasti ja osallisuuden vaikutuspiiri rajoittui lapsia koskeviin sekä lasten ja aikuisten yhteisiin asioihin. Tuloksissa oli viitteitä lasten pitkäkestoisen osallisuuden mahdollisuuksista sääntöjen laadintaprosessin suhteen.
Teemahaastatteluihin osallistuneet varhaiskasvattajat olivat yksimielisiä siitä, että päiväkodin säännöillä ja niiden johdonmukaisella käytöllä työntekijöiden keskuudessa on suuri merkitys. Tulosten perusteella voidaankin ehdottaa, että päiväkodin säännöistä keskusteleminen voisi toimia yhtenä tapana varhaiskasvatuksen inklusiivisen toimintakulttuurin kehittämisessä.