Monikansallisen brändin äänensävyn jalkauttaminen ja lokalisoiminen Suomeen: case: Bosch
Jafari, Nicole (2023)
Jafari, Nicole
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111429357
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111429357
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön ensisijaisena tavoitteena oli luoda käytännön opas toimeksiantajan, Robert Bosch Oy:n markkinointiviestinnällisen äänensävyn jalkauttamiseksi ja lokalisoimiseksi. Oppaan tarkoituksena oli auttaa toimeksiantajaa yhtenäisen äänensävyn saavuttamisessa sekä antaa käytännön ohjeet äänensävyn jalkauttamiseen ja lokalisoimiseen Suomeen.
Työn tietoperustassa tarkasteltiin äänensävyn merkitystä ja vaikutusta markkinointiviestinnässä. Tämän lisäksi tietoperustassa tarkasteltiin asiakasymmärryksen muodostumista ja lokalisoimisen osatekijöitä. Työn tietoperustassa käytettiin monipuolisia ja ajankohtaisia tietolähteitä, jotka perustuivat markkinoinnin ammattikirjallisuuteen ja luotettaviin verkkolähteisiin. Tietolähteet olivat pääosin englanninkielisiä. Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt opas laadittiin tietoperustan, toimeksiantajan sisäisten materiaalien sekä kirjoittajan omien havaintojen perusteella.
Tämä opinnäytetyö tuo esiin äänensävyn ja sen lokalisoimisen kasvavan merkityksen liiketoiminnan näkökulmasta. Työn tuotoksena syntynyt opas tarjoaa toimeksiantajalle selkeät ohjeet, joita toimeksiantaja voi soveltaa tarpeidensa mukaisesti. Opas esittelee konkreettisia keinoja, joiden avulla toimeksiantaja voi viestiä valitsemansa äänensävyn mukaisesti. Oppaan tavoitteena on toimia ohjenuorana, jonka avulla toimeksiantaja voi toteuttaa viestintäänsä yhtenäisesti jokaisessa kanavassa.
Työn johtopäätöksissä todettiin, että äänensävyllä on keskeinen rooli markkinointiviestinnässä. Äänensävyn on oltava mukautettavissa eri ympäristöihin, jonka vuoksi myös lokalisoimisen merkitys korostuu. Selkeä ja yhtenäinen äänensävy mahdollistaa brändin erottautumisen, kasvattaa asiakkaiden luottamusta ja lisää sitoutuneisuutta.
Työn tietoperustassa tarkasteltiin äänensävyn merkitystä ja vaikutusta markkinointiviestinnässä. Tämän lisäksi tietoperustassa tarkasteltiin asiakasymmärryksen muodostumista ja lokalisoimisen osatekijöitä. Työn tietoperustassa käytettiin monipuolisia ja ajankohtaisia tietolähteitä, jotka perustuivat markkinoinnin ammattikirjallisuuteen ja luotettaviin verkkolähteisiin. Tietolähteet olivat pääosin englanninkielisiä. Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt opas laadittiin tietoperustan, toimeksiantajan sisäisten materiaalien sekä kirjoittajan omien havaintojen perusteella.
Tämä opinnäytetyö tuo esiin äänensävyn ja sen lokalisoimisen kasvavan merkityksen liiketoiminnan näkökulmasta. Työn tuotoksena syntynyt opas tarjoaa toimeksiantajalle selkeät ohjeet, joita toimeksiantaja voi soveltaa tarpeidensa mukaisesti. Opas esittelee konkreettisia keinoja, joiden avulla toimeksiantaja voi viestiä valitsemansa äänensävyn mukaisesti. Oppaan tavoitteena on toimia ohjenuorana, jonka avulla toimeksiantaja voi toteuttaa viestintäänsä yhtenäisesti jokaisessa kanavassa.
Työn johtopäätöksissä todettiin, että äänensävyllä on keskeinen rooli markkinointiviestinnässä. Äänensävyn on oltava mukautettavissa eri ympäristöihin, jonka vuoksi myös lokalisoimisen merkitys korostuu. Selkeä ja yhtenäinen äänensävy mahdollistaa brändin erottautumisen, kasvattaa asiakkaiden luottamusta ja lisää sitoutuneisuutta.