Sähköisen kiinteistönpitokirjan käyttöönotto
Alaluusua, Johanna (2023)
Alaluusua, Johanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111429466
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111429466
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli valita sekä käyttöönottaa Kainuun Opistolle sähköinen kiinteistön huoltokirja eli kiinteistönpitokirja. Tällä toimeksiantajayritykseni pyrki löytämään ratkaisun useiden rakennusten kunnon ylläpitämiseen ja suunnitelmallisuuteen kiinteistönhuollossa.
Työ aloitettiin keväällä 2022 ohjelmistovaihtoehtojen läpikäynnillä ja ohjelmistotoimittajan valinnalla. Syksyllä 2022 aloitettiin ohjelmiston käyttöönotto tietojen keräämisellä ja syöttämisellä ohjelmaan. Tietojen keruuta tehtiin haastattelemalla, itse havainnoimalla sekä kirjallisiin asiakirjoihin tutustumalla. Ohjelmaan perustettiin toimeksiantajayrityksen rakennukset, perustiedot, tila- ja koneluettelot, liitteet mm. piirustukset, huollon tehtäväkalenteri, viranomais- ja määräaikaistarkastukset, kulutuksen mittarit sekä PTS. Ohjelmaan vietiin myös historiatietoja korjaushistoriasta ja kulutuksesta.
Ohjelmisto luovutettiin toimeksiantajayrityksen käyttöön tammikuun alussa 2023. Saadun palautteen sekä omien havaintojen perusteella ohjelmiston valinta oli onnistunut: ohjelma oli otettu aktiiviseen käyttöön toimeksiantajayrityksessä sekä sisällöllisesti se sisälsi käyttöönoton kannalta kaikki tarpeelliset tiedot. Tähän päästiin määrittelemällä etukäteen toimeksiantajayrityksen kanssa ohjelmalle asetetut tavoitteet ja tarpeet sekä ohjelman käyttöönottovaiheessa tekemällä yhteistyötä ohjelman tulevien käyttäjien kanssa. Näin varmistuttiin, että ohjelma vastaa sisällöllisesti heidän tarpeitaan.
Työ aloitettiin keväällä 2022 ohjelmistovaihtoehtojen läpikäynnillä ja ohjelmistotoimittajan valinnalla. Syksyllä 2022 aloitettiin ohjelmiston käyttöönotto tietojen keräämisellä ja syöttämisellä ohjelmaan. Tietojen keruuta tehtiin haastattelemalla, itse havainnoimalla sekä kirjallisiin asiakirjoihin tutustumalla. Ohjelmaan perustettiin toimeksiantajayrityksen rakennukset, perustiedot, tila- ja koneluettelot, liitteet mm. piirustukset, huollon tehtäväkalenteri, viranomais- ja määräaikaistarkastukset, kulutuksen mittarit sekä PTS. Ohjelmaan vietiin myös historiatietoja korjaushistoriasta ja kulutuksesta.
Ohjelmisto luovutettiin toimeksiantajayrityksen käyttöön tammikuun alussa 2023. Saadun palautteen sekä omien havaintojen perusteella ohjelmiston valinta oli onnistunut: ohjelma oli otettu aktiiviseen käyttöön toimeksiantajayrityksessä sekä sisällöllisesti se sisälsi käyttöönoton kannalta kaikki tarpeelliset tiedot. Tähän päästiin määrittelemällä etukäteen toimeksiantajayrityksen kanssa ohjelmalle asetetut tavoitteet ja tarpeet sekä ohjelman käyttöönottovaiheessa tekemällä yhteistyötä ohjelman tulevien käyttäjien kanssa. Näin varmistuttiin, että ohjelma vastaa sisällöllisesti heidän tarpeitaan.