Monikulttuurisuus-koulutustilaisuus : osaston henkilökunnan perehdytys somalikulttuuriin ja islamiin
Laaksovuori, Tuukka; Viitala, Erika (2014)
Laaksovuori, Tuukka
Viitala, Erika
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014101214665
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014101214665
Tiivistelmä
Opinnäytetyössämme tuotimme hoitohenkilökunnan monikulttuurisuus-koulutustilaisuuden aiheista islam, somalikulttuuri ja kulttuurinen kompetenssi. Koulutustilaisuuden tavoitteena oli edistää Josepha Campinha-Bacoten kulttuurisen kompetenssin mallin mukaisten osa-alueiden kehittymistä. Koulutustilaisuuden toisena tavoitteena oli aktivoida henkilökuntaa itsenäiseen monikulttuuriseen oppimiseen ja kehittymiseen.
Hoitotyön ammattilaiset kohtaavat yhä useammin asiakkaita vieraista kulttuureista, mikä asettaa asiakaslähtöiselle hoitotyölle uusia vaatimuksia. Suomeen saapui vuonna 2012 31 280 maahanmuuttajaa. Määrä on suurempi kuin koskaan Suomen historiassa. Kulttuurisen kompetenssin kehittäminen on tärkeää, jotta voidaan taata ulkomaalaistaustaiselle asiakkaalle laadukas hoito.
Opinnäytetyömme oli osa Tulevaisuus Lasten Erikoissairaanhoidossa -hanketta, joka toteutettiin yhteistyössä Metropolia Ammattikorkeakoulun ja HYKSin naisten- ja lastentautien tuloyksikön kanssa. Työelämän yhteistyökumppanimme oli HUSin Lastenlinnan Autismipäiväkeskus L13, jossa arvioidaan ja seurataan autistisen kirjon lapsia. Hanke toteutettiin lasten erikoissairaanhoidon kehittämiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja tietoperustan keräämiseksi käytimme menetelmänä kirjallisuuskatsausta. Aiheenrajauksessa keskeisimmiksi käsitteiksi muodostuivat kulttuurinen kompetenssi, somalikulttuuri, islam, perherakenteet sekä terveys- ja sairauskäsitykset.
Koulutustilaisuuden vaikuttavuutta arvioimme sähköisen kyselylomakkeen avulla. Kyselyn tarkoituksena oli mitata henkilökunnan kulttuurisen kompetenssin osa-alueiden tasoa ennen ja jälkeen koulutustilaisuuden. Kyselyn tulosten mukaan koulutustilaisuudella oli selkeä vaikutus etenkin hoitohenkilökunnan kulttuurituntemukseen.
Osasto voi käyttää työn tuloksia uuden koulutuksen suunnitteluun tai perusteluun. Työn kautta osaston hoitohenkilökunta ja esimies saavat tietoa osaston kulttuurisesta osaamisesta. Opinnäytetyö julkaistiin Theseus-tietokannassa, jossa se on kaikkien aiheesta kiinnostuneiden luettavissa.
Hoitotyön ammattilaiset kohtaavat yhä useammin asiakkaita vieraista kulttuureista, mikä asettaa asiakaslähtöiselle hoitotyölle uusia vaatimuksia. Suomeen saapui vuonna 2012 31 280 maahanmuuttajaa. Määrä on suurempi kuin koskaan Suomen historiassa. Kulttuurisen kompetenssin kehittäminen on tärkeää, jotta voidaan taata ulkomaalaistaustaiselle asiakkaalle laadukas hoito.
Opinnäytetyömme oli osa Tulevaisuus Lasten Erikoissairaanhoidossa -hanketta, joka toteutettiin yhteistyössä Metropolia Ammattikorkeakoulun ja HYKSin naisten- ja lastentautien tuloyksikön kanssa. Työelämän yhteistyökumppanimme oli HUSin Lastenlinnan Autismipäiväkeskus L13, jossa arvioidaan ja seurataan autistisen kirjon lapsia. Hanke toteutettiin lasten erikoissairaanhoidon kehittämiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja tietoperustan keräämiseksi käytimme menetelmänä kirjallisuuskatsausta. Aiheenrajauksessa keskeisimmiksi käsitteiksi muodostuivat kulttuurinen kompetenssi, somalikulttuuri, islam, perherakenteet sekä terveys- ja sairauskäsitykset.
Koulutustilaisuuden vaikuttavuutta arvioimme sähköisen kyselylomakkeen avulla. Kyselyn tarkoituksena oli mitata henkilökunnan kulttuurisen kompetenssin osa-alueiden tasoa ennen ja jälkeen koulutustilaisuuden. Kyselyn tulosten mukaan koulutustilaisuudella oli selkeä vaikutus etenkin hoitohenkilökunnan kulttuurituntemukseen.
Osasto voi käyttää työn tuloksia uuden koulutuksen suunnitteluun tai perusteluun. Työn kautta osaston hoitohenkilökunta ja esimies saavat tietoa osaston kulttuurisesta osaamisesta. Opinnäytetyö julkaistiin Theseus-tietokannassa, jossa se on kaikkien aiheesta kiinnostuneiden luettavissa.