TikTok-markkinointiviestintäsuunnitelma: Peten Koiratarvike Oy
Kivistö, Katriina (2023)
Kivistö, Katriina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111629672
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111629672
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on TikTok-markkinointiviestinnän suunnitteleminen Peten Koiratarvikkeelle. Yritys myy lemmikkitarvikkeita verkkokaupassa sekä kuudessa kivijalkamyymälässä, jotka sijaitsevat ympäri Suomea. Opinnäytetyön tarkoituksena on luoda yritykselle toimiva markkinointiviestintäsuunnitelma, joka kohdistuu sosiaalisen median kanavaan TikTokiin. Opinnäytetyön tavoitteena on auttaa yritystä kasvattamaan yrityksen TikTok-tilin näkyvyyttä ja maksimoimaan sisällöntuoton tehokkuus. Tutkimuskysymyksenä toimii, miten yritys voi hyödyntää TikTok-markkinointia parhaiten.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Siinä hyödynnettiin aineistonkeruumenetelminä teemahaastattelua ja havainnointia. Markkinointiviestinnän suunnittelu perustuu SOSTAC-malliin, joka toteutettiin vetoketjumallina. Opinnäytetyössä teoria tukee aineistoa ja vuorottelee sen kanssa johdonmukaisesti. Työn tietoperusta koostuu markkinoinnin perusteoksista ja aiemmin toteutetuista tutkimuksista, jotka käsittelevät markkinoinnin perustaa, digitaalisen markkinoinnin suunnittelua ja TikTokin toimintaperiaatetta.
TikTok-markkinointiviestintäsuunnitelma sisältää kehitystoimenpiteet koskien TikTok-sisällöntuotannon ominaisuuksia, kuten videoiden pituutta, sisältöä, musiikkia ja ääniraitoja sekä julkaisuaikataulua. Toimenpiteet käsittelevät myös resurssien kohdentamista ja hakukoneoptimointia avainsanojen sekä hashtagien myötä. Suunnitelman tueksi luotiin TikTok-markkinoinnin vuosikello, viikkonäkymä ja sisältösuunnitelma.
Opinnäytetyön mukaisen TikTok-markkinointisuunnitelman avulla yritys pystyy hyödyntämään TikTok-markkinointia parhaiten heidän tämänhetkisten resurssien mukaan. Opinnäytetyötä voidaan jatkokehittää koskien maksullista markkinointia TikTok-alustalla. Yrityksen edellytys maksulliselle markkinoinnille alustalla on orgaanisen sisällöntuotannon hallitseminen, jonka saavuttamisessa tämä TikTok-markkinointiviestintäsuunnitelma toimii apuvälineenä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Siinä hyödynnettiin aineistonkeruumenetelminä teemahaastattelua ja havainnointia. Markkinointiviestinnän suunnittelu perustuu SOSTAC-malliin, joka toteutettiin vetoketjumallina. Opinnäytetyössä teoria tukee aineistoa ja vuorottelee sen kanssa johdonmukaisesti. Työn tietoperusta koostuu markkinoinnin perusteoksista ja aiemmin toteutetuista tutkimuksista, jotka käsittelevät markkinoinnin perustaa, digitaalisen markkinoinnin suunnittelua ja TikTokin toimintaperiaatetta.
TikTok-markkinointiviestintäsuunnitelma sisältää kehitystoimenpiteet koskien TikTok-sisällöntuotannon ominaisuuksia, kuten videoiden pituutta, sisältöä, musiikkia ja ääniraitoja sekä julkaisuaikataulua. Toimenpiteet käsittelevät myös resurssien kohdentamista ja hakukoneoptimointia avainsanojen sekä hashtagien myötä. Suunnitelman tueksi luotiin TikTok-markkinoinnin vuosikello, viikkonäkymä ja sisältösuunnitelma.
Opinnäytetyön mukaisen TikTok-markkinointisuunnitelman avulla yritys pystyy hyödyntämään TikTok-markkinointia parhaiten heidän tämänhetkisten resurssien mukaan. Opinnäytetyötä voidaan jatkokehittää koskien maksullista markkinointia TikTok-alustalla. Yrityksen edellytys maksulliselle markkinoinnille alustalla on orgaanisen sisällöntuotannon hallitseminen, jonka saavuttamisessa tämä TikTok-markkinointiviestintäsuunnitelma toimii apuvälineenä.