X kivijalkakirjakauppojen tulevaisuus
Timonen, Ritva (2023)
Timonen, Ritva
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111629653
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111629653
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia, voidaanko kirjakauppa-alalle löytää uusia tuotteita ja palveluita, joiden avulla X kivijalkakirjakaupat voisivat lisätä kannattavuuttaan ja mahdollistaa liiketoiminnan jatkuvuuden muuttuvassa maailmantilanteessa.
Toimeksiantaja on X kivijalkakirjakaupat, jotka ovat yksityisiä suomalaisia kirjakauppoja. Myymälät ovat yrittäjävetoisia kivijalkamyymälöitä ja ne sijaitsevat eri puolella Suomea. Katto-organisaatio huolehtii X kivijalkakirjakauppojen markkinoinnista, etuneuvotteluista ja tukee kauppiaita liiketaloudellisissa kysymyksissä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kirjakauppa-alan nykyisyydestä ja tulevaisuudesta, heikoista signaaleista, trendeistä, megatrendeistä, tuotteista, palveluista ja asiakastyytyväisyydestä. Opinnäytetyön alussa esitellään myös kirjakauppa- ja paperikauppa-alan historiaa sekä kolme erilaisella konseptilla vuonna 2023 toimivaa kirjakauppaa. Lähdemateriaalina käytetään englannin-, saksan- ja suomenkielistä kirjallisuutta ja artikkeleita, relevantteja ja ajantasaisia internet-lähteitä sekä aiempia tutkimuksia ja väitöskirjoja. Opinnäytetyön tutkimusstrategia on monimenetelmäinen kehittämistutkimus hyödyntäen palvelumuotoilua. Aineistonhankintamenetelmiä ovat erilaiset kyselyt, haastattelut, pöytätutkimukset ja mystery shopping. Saadut aineistot analysoidaan sisällönanalyysin ja tilasto-ohjelman avulla.
Opinnäytetyön tulosten perusteella yksityis- ja yritysasiakkaat arvostavat X kivijalkakirjakauppojen elämyksellisyyttä, yksilöllisyyttä, hyvää ja asiantuntevaa palvelua, monipuolista ja laajaa valikoimaa ja vankkaa kirjakauppa-alan ammattitaitoa. Lisäksi paikallista yritystoimintaa halutaan tukea. Asiakkailla ei ole toiveita uusista tuotteista ja palveluista, vaan nykyinen valikoima koetaan riittäväksi.
Tutkimuksen tulosten ja teoreettisen viitekehyksen avulla laadittiin yhdeksän kohtaa sisältävä kehitysehdotus, jotka liittyvät markkinointiin ja näkyvyyteen, kirjoihin ja kirjallisuuteen, asiakastyytyväisyyteen, kirjakaupan brändiin. The purpose of this thesis was to investigate whether new products and services for the bookshop industry can be discovered that will boost the profitability of X brick-and- mortar bookstores, as well as whether this will allow the business to continue even if world circumstances change.
The client is X brick-and-mortar bookstores that are private Finnish bookstores. The stores are physical stores that are run by entrepreneurs, and they are located all over Finland. The umbrella organization takes care of the X brick-and-mortar bookstores' marketing, negotiations and supports entrepreneurs with questions entailing business.
The thesis' theoretical framework consists of bookstore industry's present and future, weak signals, trends, and megatrends, products, services, and the customer satisfaction. At the start of the thesis, book, - and paper store industry's history is being introduced as well as three bookstores that are operating with completely different concepts in the year 2023. The source materials that were used were English, German, and Finnish literature and articles, relevant and up-to-date internet sources as well as previous studies and theses. The thesis' study strategy is multimethodological development research that utilizes the service format. The data collection methods used are different types of surveys, interviews, desk research and mystery shopping. The received date is analyzed with content analysis and with the help of statistical soft-ware.
Based on the results of the thesis, business customers appreciate X brick-and-mortar bookstores' immersiveness, uniqueness, good and well-informed bookstore industry expertise. In addition, people want to support their local businesses. Customers do not feel the need for new products or services, they are sufficient with the current selection.
With the help of the results of the study and the theoretical framework, a nine-part development suggestion was created. The suggestions focus on aspects like marketing, visibility, books and literature, customer satisfaction and the brand of a bookstore.
Toimeksiantaja on X kivijalkakirjakaupat, jotka ovat yksityisiä suomalaisia kirjakauppoja. Myymälät ovat yrittäjävetoisia kivijalkamyymälöitä ja ne sijaitsevat eri puolella Suomea. Katto-organisaatio huolehtii X kivijalkakirjakauppojen markkinoinnista, etuneuvotteluista ja tukee kauppiaita liiketaloudellisissa kysymyksissä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kirjakauppa-alan nykyisyydestä ja tulevaisuudesta, heikoista signaaleista, trendeistä, megatrendeistä, tuotteista, palveluista ja asiakastyytyväisyydestä. Opinnäytetyön alussa esitellään myös kirjakauppa- ja paperikauppa-alan historiaa sekä kolme erilaisella konseptilla vuonna 2023 toimivaa kirjakauppaa. Lähdemateriaalina käytetään englannin-, saksan- ja suomenkielistä kirjallisuutta ja artikkeleita, relevantteja ja ajantasaisia internet-lähteitä sekä aiempia tutkimuksia ja väitöskirjoja. Opinnäytetyön tutkimusstrategia on monimenetelmäinen kehittämistutkimus hyödyntäen palvelumuotoilua. Aineistonhankintamenetelmiä ovat erilaiset kyselyt, haastattelut, pöytätutkimukset ja mystery shopping. Saadut aineistot analysoidaan sisällönanalyysin ja tilasto-ohjelman avulla.
Opinnäytetyön tulosten perusteella yksityis- ja yritysasiakkaat arvostavat X kivijalkakirjakauppojen elämyksellisyyttä, yksilöllisyyttä, hyvää ja asiantuntevaa palvelua, monipuolista ja laajaa valikoimaa ja vankkaa kirjakauppa-alan ammattitaitoa. Lisäksi paikallista yritystoimintaa halutaan tukea. Asiakkailla ei ole toiveita uusista tuotteista ja palveluista, vaan nykyinen valikoima koetaan riittäväksi.
Tutkimuksen tulosten ja teoreettisen viitekehyksen avulla laadittiin yhdeksän kohtaa sisältävä kehitysehdotus, jotka liittyvät markkinointiin ja näkyvyyteen, kirjoihin ja kirjallisuuteen, asiakastyytyväisyyteen, kirjakaupan brändiin.
The client is X brick-and-mortar bookstores that are private Finnish bookstores. The stores are physical stores that are run by entrepreneurs, and they are located all over Finland. The umbrella organization takes care of the X brick-and-mortar bookstores' marketing, negotiations and supports entrepreneurs with questions entailing business.
The thesis' theoretical framework consists of bookstore industry's present and future, weak signals, trends, and megatrends, products, services, and the customer satisfaction. At the start of the thesis, book, - and paper store industry's history is being introduced as well as three bookstores that are operating with completely different concepts in the year 2023. The source materials that were used were English, German, and Finnish literature and articles, relevant and up-to-date internet sources as well as previous studies and theses. The thesis' study strategy is multimethodological development research that utilizes the service format. The data collection methods used are different types of surveys, interviews, desk research and mystery shopping. The received date is analyzed with content analysis and with the help of statistical soft-ware.
Based on the results of the thesis, business customers appreciate X brick-and-mortar bookstores' immersiveness, uniqueness, good and well-informed bookstore industry expertise. In addition, people want to support their local businesses. Customers do not feel the need for new products or services, they are sufficient with the current selection.
With the help of the results of the study and the theoretical framework, a nine-part development suggestion was created. The suggestions focus on aspects like marketing, visibility, books and literature, customer satisfaction and the brand of a bookstore.