Digitaalinen julkaiseminen mainonnassa
Hannikainen, Anniina (2014)
Hannikainen, Anniina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014101214667
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014101214667
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoite oli antaa toimeksiantajalle, mainostoimistolle, mahdollisimman laaja kuvaus digitaalisista julkaisuista. Insinöörityö tehtiin pohjaselvitykseksi, joka tukisi siirtymistä digitaaliseen julkaisemiseen. Työhön kerättiin tietoa digitaalisien julkaisujen muodoista, työnkuluista, jakelutavoista ja toimivuudesta eri alustoilla. Tutkimuksen pohjalta toimeksiantajalle tehtiin digitaalisen julkaisemisen kehityssuunnitelma.
Insinööriyön tarve ilmaantui, koska uusien mobiililaitteiden myötä on syntynyt nopeasti uusia mediakanavia. Mainonnan ja koko media-alan viimeaikainen suuntaus on ollut monikanavajulkaiseminen. Perinteisien medioiden ohella alan toimijoiden on nyt tunnettava monta uutta kanavaa.
Monikanavajulkaisemisen yksi osa-alue on digitaalinen julkaiseminen. Digitaalinen julkaiseminen elää murrosaikaa – erilaisia formaatteja, tuotanto-, julkaisu- ja jakelutapoja on useita. Insinöörityössä selvisi, että tilanne on julkaisijan kannalta haastava, koska digitaalisessa julkaisutoiminnassa on monta muuttujaa. Niitä ovat muun muassa julkaisu- ja jakelualustat, julkaisun muoto ja jakelukanava. Tilanne tarjoaa kuitenkin myös paljon mahdollisuuksia.
Insinöörityössä digitaaliset julkaisut luokiteltiin neljään päätyyppiin, joita ovat e-kirjat, interaktiiviset PDF:t, tablet-julkaisut ja HTML5-julkaisut. Työssä selvitettiin näiden julkaisumuotojen tarkoituksia, etuja ja rajoitteita. Työssä selvisi, että eri muotoihin liittyy hyvin erilaiset työnkulut ja jakelutavat.
Työssä pyrittiin hahmottamaan kokonaisvaltaisesti digitaalista julkaisemista ja analysoimaan sitä kautta, minkälaisia mahdollisuuksia sieltä löytyy. Digitaaliseen julkaisemiseen siirtyminen vaatii yritykseltä taloudellisia panostuksia muun muassa koulutuksiin ja julkaisuprosesseihin. Tämä työ toimi pohjana päätöksenteolle ja auttoi arvioimaan minkälaisiin digitaalisen julkaisemisen osa-alueisiin panostetaan tulevaisuudessa. Työllä saavutettiin myös työyhteisölle selkeämpi kokonaiskuva digitaalisesta julkaisutoiminnasta.
Insinööriyön tarve ilmaantui, koska uusien mobiililaitteiden myötä on syntynyt nopeasti uusia mediakanavia. Mainonnan ja koko media-alan viimeaikainen suuntaus on ollut monikanavajulkaiseminen. Perinteisien medioiden ohella alan toimijoiden on nyt tunnettava monta uutta kanavaa.
Monikanavajulkaisemisen yksi osa-alue on digitaalinen julkaiseminen. Digitaalinen julkaiseminen elää murrosaikaa – erilaisia formaatteja, tuotanto-, julkaisu- ja jakelutapoja on useita. Insinöörityössä selvisi, että tilanne on julkaisijan kannalta haastava, koska digitaalisessa julkaisutoiminnassa on monta muuttujaa. Niitä ovat muun muassa julkaisu- ja jakelualustat, julkaisun muoto ja jakelukanava. Tilanne tarjoaa kuitenkin myös paljon mahdollisuuksia.
Insinöörityössä digitaaliset julkaisut luokiteltiin neljään päätyyppiin, joita ovat e-kirjat, interaktiiviset PDF:t, tablet-julkaisut ja HTML5-julkaisut. Työssä selvitettiin näiden julkaisumuotojen tarkoituksia, etuja ja rajoitteita. Työssä selvisi, että eri muotoihin liittyy hyvin erilaiset työnkulut ja jakelutavat.
Työssä pyrittiin hahmottamaan kokonaisvaltaisesti digitaalista julkaisemista ja analysoimaan sitä kautta, minkälaisia mahdollisuuksia sieltä löytyy. Digitaaliseen julkaisemiseen siirtyminen vaatii yritykseltä taloudellisia panostuksia muun muassa koulutuksiin ja julkaisuprosesseihin. Tämä työ toimi pohjana päätöksenteolle ja auttoi arvioimaan minkälaisiin digitaalisen julkaisemisen osa-alueisiin panostetaan tulevaisuudessa. Työllä saavutettiin myös työyhteisölle selkeämpi kokonaiskuva digitaalisesta julkaisutoiminnasta.