Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sähköisten palveluiden kehittäminen Pohjois-Pohjanmaan pelastuslaitoksen onnettomuuksien ehkäisytyössä

Heikkinen, Jarkko (2023)

 
Avaa tiedosto
Heikkinen_Jarkko.pdf (853.8Kt)
Lataukset: 


Heikkinen, Jarkko
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111729875
Tiivistelmä
Pohjois-Pohjanmaan pelastuslaitos aloitti toimintansa vuoden 2023 alusta, kun pelastustoimen järjestämäisvastuu siirtyi kunnilta hyvinvointialueille. Samassa muutoksessa yhdistyivät Oulu-Koillismaan ja Jokilaaksojen pelastuslaitokset Pohjois-Pohjanmaan pelastuslaitokseksi. Muutoksen keskellä kaikki palvelut jouduttiin organisoimaan uudelleen, mutta sähköisten palveluiden kehittämiseen ei ole ollut aikaa eikä henkilöresursseja.

Työssä selvitettiin, mitä sähköisiä palveluita käytetään Suomen hyvinvointialueiden pelastuslaitoksissa ja millä tavoin Pohjois-Pohjanmaan pelastuslaitoksen sähköisiä asiointipalveluita voidaan kehittää. Tutkimuksessa tehtyjen haastatteluiden ja kyselyiden sekä niiden johtopäätelmien perusteella voidaan todeta, että sähköisten palveluiden kehittämistarvetta on niin valtakunnallisesti kuin myös Pohjois-Pohjanmaan pelastuslaitoksen alueella.

Sähköinen asiointi on viranomaispalveluissa nykypäivää, ja siksi on tärkeää, että myös pelastuslaitos alueellaan pystyy tarjoamaan saavutettavuudeltaan mahdollisimman helpot yhteydenottokanavat ja palvelut asiakkailleen. Pelastusviranomaisen tuottamat onnettomuuksien ehkäisyn palvelut ovat valvontatyön lisäksi ohjausta, neuvontaa ja turvallisuusviestintää, joilla pyritään turvaamaan laadukas rakentamisen ohjaus paloturvallisuuden näkökulmasta, antamaan turvallisuustietoa sekä opettamaan toimintaa onnettomuus- ja hätätilanteissa.

Kun sähköiset palvelut ja asiakkaiden helppo saavutettavuus viranomaiseen ovat kunnossa, kynnys yhteydenottoon ja asioiden selvittämiseen ovat kaikin puolin matalia. Uusien toimintatapojen ja -mallien kehittämisellä on synergiaetuja niin asiakkaalle kuin myös työtä tekevälle viranomaiselle. Asiakas saa mahdollisimman helposti haluamaansa palvelua, ja pelastuslaitoksen viranhaltijan tekemässä työssä jäävät pois päällekkäiset työvaiheet ohjelmistojen ja palveluiden integraation myötä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste