Markkinointikampanjan jälkimittaus kohderyhmässä
Elo, Sonja (2023)
Elo, Sonja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111729841
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111729841
Tiivistelmä
Tämän tutkimustyyppisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää määrälliseen tutkimusmenetelmään perustuvalla kyselytutkimuksella, vastasiko jälkimittauksen tulokset määriteltyihin tutkimuskysymyksiin. Tarkoituksena oli laatia verkkokyselytutkimus kampanjan kohderyhmälle. Verkkokyselyssä mitattiin kohderyhmän tavoittavuutta sekä kampanjan vaikuttavuutta kohderyhmään yleisellä tasolla.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin vaikuttavaa markkinointiviestintää, markkinointiviestinnän vastaanottamista sekä markkinoinnin tuloksellisuuden mittaamista. Viitekehyksen ensimmäisessä vaiheessa tarkasteltiin vaikuttavan markkinointiviestinnän piirteitä ja keinoja. Tämän jälkeen siirryttiin viitekehyksen toiseen vaiheeseen, jossa tarkasteltiin markkinointiviestinnän vastaanottamista sekä siihen liittyviä teorioita malleineen. Lisäksi tässä luvussa käsiteltiin, kuinka kohderyhmät voivat vaikuttaa markkinointiviestinnän vastaanottamiseen. Viitekehyksen kolmannessa sekä viimeisessä vaiheessa käsiteltiin markkinoinnin tuloksellisuuden mittaamista sekä tarkasteltiin markkinoinnin yleisimpiä mittareita ja mittaamiskohteita.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella markkinointiviestintää kolmesta kyselytutkimuksen kannalta keskeisestä näkökulmasta sekä tarjota toimeksiantajalle syvempää ymmärrystä markkinointikampanjan tavoittavuudesta ja vaikuttavuudesta.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi onnistunut kampanjan jälkimittaus, joka tavoitti lähes 7 000 vastaajaa. Tutkimus vastasi määritettyihin tutkimuskysymyksiin, ja tulosten perusteella voidaan todeta, että markkinointikampanja onnistui tavoittamaan laajasti kohderyhmänsä. Kampanja onnistui myös vaikuttamaan kohderyhmään ja osa reagoi siihen myönteisesti, kun taas toiset suhtautuivat siihen kriittisemmin.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin vaikuttavaa markkinointiviestintää, markkinointiviestinnän vastaanottamista sekä markkinoinnin tuloksellisuuden mittaamista. Viitekehyksen ensimmäisessä vaiheessa tarkasteltiin vaikuttavan markkinointiviestinnän piirteitä ja keinoja. Tämän jälkeen siirryttiin viitekehyksen toiseen vaiheeseen, jossa tarkasteltiin markkinointiviestinnän vastaanottamista sekä siihen liittyviä teorioita malleineen. Lisäksi tässä luvussa käsiteltiin, kuinka kohderyhmät voivat vaikuttaa markkinointiviestinnän vastaanottamiseen. Viitekehyksen kolmannessa sekä viimeisessä vaiheessa käsiteltiin markkinoinnin tuloksellisuuden mittaamista sekä tarkasteltiin markkinoinnin yleisimpiä mittareita ja mittaamiskohteita.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella markkinointiviestintää kolmesta kyselytutkimuksen kannalta keskeisestä näkökulmasta sekä tarjota toimeksiantajalle syvempää ymmärrystä markkinointikampanjan tavoittavuudesta ja vaikuttavuudesta.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi onnistunut kampanjan jälkimittaus, joka tavoitti lähes 7 000 vastaajaa. Tutkimus vastasi määritettyihin tutkimuskysymyksiin, ja tulosten perusteella voidaan todeta, että markkinointikampanja onnistui tavoittamaan laajasti kohderyhmänsä. Kampanja onnistui myös vaikuttamaan kohderyhmään ja osa reagoi siihen myönteisesti, kun taas toiset suhtautuivat siihen kriittisemmin.