Suunnitelma asiakasraatitoiminnan aloittamiseksi radiologian yksikössä
Parviainen, Hanne (2023)
Parviainen, Hanne
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111930035
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111930035
Tiivistelmä
Kuopion yliopistollisen sairaalan (KYS) eri osastoilla on muutaman vuoden ajan toiminut seitsemän asiakasraatia. Asiakasraatien tavoitteena on toiminnan kehittäminen asiakaslähtöisesti. Asiakasraatien jäsenet antavat näkemyksiään palvelujen suunnitteluun, kehittämiseen ja arviointiin. Asiakasraadit ovat olleet kehittämässä asiakaslähtöistä hoitoa, sairaalaympäristön toimivuutta sekä antaneet omia näkemyksiään hyvään vuorovaikutukseen. Asiakaslähtöisyyden huomioiminen on noussut keskeiseksi teemaksi myös sosiaali- ja terveysalalla ja asiakkaat halutaan mukaan oman hoitonsa suunnitteluun. Hyvinvoinnin edistäminen yhteistyössä potilaan kanssa on osa KYSin strategiaa, joten asiakasraatitoiminta tukee tämän tavoitteen saavuttamista.
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli laatia suunnitelma asiakasraatitoiminnan aloittamiseksi KYS Kliinisen radiologian yksikössä. Kehittämistyö koostuu kahdesta eri vaiheesta. Tutkimusvaiheessa kerättiin tietoa KYSin henkilökunnalta, jotka ovat olleet mukana oman yksikkönsä asiakasraatitoiminnassa. Lisäksi tutustuttiin asiakasraatitoiminnan dokumentteihin sekä hallinnollisiin ohjeisiin. Tutkimusvaiheessa vastattiin tutkimuskysymykseen: Miten asiakaslähtöisyys ja asiakasosallisuus ovat ohjanneet palvelujen laadun kehittämistä? Kehittämisvaiheessa selvitettiin työpajan avulla, mitä asiakasraadilla halutaan saavuttaa kuvantamispalveluissa.
Kehittämistyön tuloksena syntyi suunnitelma asiakasraatitoiminnan aloittamiseksi KYS radiologian yksikössä. Tarkoituksena on, että asiakasraatitoiminta päästään aloittamaan lähitulevaisuudessa. Ensimmäisen toimintakauden jälkeen raatitoimintaa on tarkoitus jatkaa Kuvantamiskeskuksen muissa yksiköissä, joissa tätä suunnitelmaa voidaan hyödyntää toiminnan aloitusvaiheessa. Kehittämistyön materiaali on kerätty pääosin ennen vuonna 1.1.2023 aloittanutta Pohjois-Savon hyvinvointialuetta.
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli laatia suunnitelma asiakasraatitoiminnan aloittamiseksi KYS Kliinisen radiologian yksikössä. Kehittämistyö koostuu kahdesta eri vaiheesta. Tutkimusvaiheessa kerättiin tietoa KYSin henkilökunnalta, jotka ovat olleet mukana oman yksikkönsä asiakasraatitoiminnassa. Lisäksi tutustuttiin asiakasraatitoiminnan dokumentteihin sekä hallinnollisiin ohjeisiin. Tutkimusvaiheessa vastattiin tutkimuskysymykseen: Miten asiakaslähtöisyys ja asiakasosallisuus ovat ohjanneet palvelujen laadun kehittämistä? Kehittämisvaiheessa selvitettiin työpajan avulla, mitä asiakasraadilla halutaan saavuttaa kuvantamispalveluissa.
Kehittämistyön tuloksena syntyi suunnitelma asiakasraatitoiminnan aloittamiseksi KYS radiologian yksikössä. Tarkoituksena on, että asiakasraatitoiminta päästään aloittamaan lähitulevaisuudessa. Ensimmäisen toimintakauden jälkeen raatitoimintaa on tarkoitus jatkaa Kuvantamiskeskuksen muissa yksiköissä, joissa tätä suunnitelmaa voidaan hyödyntää toiminnan aloitusvaiheessa. Kehittämistyön materiaali on kerätty pääosin ennen vuonna 1.1.2023 aloittanutta Pohjois-Savon hyvinvointialuetta.