Sovitussovelluksen käyttäjäkokemus työvaateverkkokaupassa
Auer, Sonja (2023)
Auer, Sonja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111729957
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111729957
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millainen kokemus Image Wearin verkkokaupan asiakkailla on ollut eSovitus-palvelusta. Onko palvelun käyttö tuottanut toivotun lopputuloksen, ovatko asiakkaat tietoisia palvelun olemassaolosta ja käyttävätkö sitä. Tutkimuksessa haluttiin selvittää myös syitä sille, miksi palvelua ei mahdollisesti käytettäisi.
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Image Wear Oy. Tutkimus on laadittu yrityksen eSovitus-kokosuosituspalvelun ympärille. Tutkimuksen rakenne muodostuu taustatutkimuksesta aihepiirin ympärillä, kuten digitaaliset sovituspalvelut, työvaateala ja verkkokauppa. Tiedonlähteenä olivat myös toimeksiantajayrityksen sekä palvelun tarjoavan yrityksen haastattelut. Tutkimus tehtiin määrällisenä tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä oli kyselytutkimus.
Tutkimuksen tulos kertoo, että palvelu ei ole kovin tunnettu verkkokaupan asiakkaiden keskuudessa. Tulosten perusteella voidaan kuitenkin huomata, että palvelu kiinnostaa asiakkaita ja sitä myös käytetään.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että ne asiakkaat, jotka ovat löytäneet palvelun ja käyttäneet sitä, ovat olleet palveluun tyytyväisiä ja palvelu on tuottanut halutunlaisen lopputuloksen. Toisaalta verkkokaupan asiakkaista osa suhtautuu skeptisesti palveluun, koska kokevat, että palvelu ei hyödytä heitä ja sen käyttö vaikuttaa hankalalta.
Tutkimuksen tulos ohjaa eSovitus-palvelun hyötyjen ja helppokäyttöisyyden mainostamiseen verkkosivuilla laajemmin, jotta se tavoittaisi aktiivisemmin uusia käyttäjiä.
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Image Wear Oy. Tutkimus on laadittu yrityksen eSovitus-kokosuosituspalvelun ympärille. Tutkimuksen rakenne muodostuu taustatutkimuksesta aihepiirin ympärillä, kuten digitaaliset sovituspalvelut, työvaateala ja verkkokauppa. Tiedonlähteenä olivat myös toimeksiantajayrityksen sekä palvelun tarjoavan yrityksen haastattelut. Tutkimus tehtiin määrällisenä tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä oli kyselytutkimus.
Tutkimuksen tulos kertoo, että palvelu ei ole kovin tunnettu verkkokaupan asiakkaiden keskuudessa. Tulosten perusteella voidaan kuitenkin huomata, että palvelu kiinnostaa asiakkaita ja sitä myös käytetään.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että ne asiakkaat, jotka ovat löytäneet palvelun ja käyttäneet sitä, ovat olleet palveluun tyytyväisiä ja palvelu on tuottanut halutunlaisen lopputuloksen. Toisaalta verkkokaupan asiakkaista osa suhtautuu skeptisesti palveluun, koska kokevat, että palvelu ei hyödytä heitä ja sen käyttö vaikuttaa hankalalta.
Tutkimuksen tulos ohjaa eSovitus-palvelun hyötyjen ja helppokäyttöisyyden mainostamiseen verkkosivuilla laajemmin, jotta se tavoittaisi aktiivisemmin uusia käyttäjiä.