Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lasten ja nuorten persoonallisuushäiriöiden hoito- ja kuntoutusmenetelmät: Koulutustilaisuus lastensuojelutyöntekijöille

Kauhanen, Jutta; Martikainen, Laura; Ruutikainen, Tiia-Maria (2023)

 
Avaa tiedosto
Kauhanen_Martikainen_Ruutikainen.pdf (9.877Mt)
Lataukset: 


Kauhanen, Jutta
Martikainen, Laura
Ruutikainen, Tiia-Maria
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112030166
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä toteutettiin koulutustilaisuus, jossa käsiteltiin lasten ja nuorten persoonallisuushäiriöiden hoitoa ja kuntoutusta. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Lasten- ja nuortenkoti Himaharju, joka on kouluikäisille lapsille ja nuorille tarkoitettu yksityinen lastensuojelulaitos. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että lasten ja nuorten persoonallisuushäiriöitä pystyttäisiin hoitamaan ja kuntouttamaan tehokkaammin erilaisia terapeuttisia menetelmiä hyödyntämällä. ICD-10 -tautiluokituksen mukaan persoonallisuushäiriöillä tarkoitetaan kestoltaan pitkäaikaisia ja joustamattomia käyttäytymis- ja ajatusmalleja. Persoonallisuushäiriöihin liittyy haasteita havainnointikyvyssä, tunteidensäätelyssä, sosiaalisessa kanssakäymisessä ja ihmissuhteissa. (Kampman, Poutanen & Aromaa 2013.) Yleisimmät nuorilla todetut persoonallisuushäiriöt ovat epävakaa-, estynyt-, epäsosiaalinen- ja epäluuloinen persoonallisuus (Marttunen & Henriksson 2021a). Lapsuuden kasvuympäristössä koettu väkivalta, trauma tai vanhempien mitätöivä suhtautuminen lapseen voivat olla selittäviä tekijöitä sairauden kehittymiselle. Myös perimä sekä biologiset tekijät vaikuttavat häiriön syntyyn (Huttunen 2018). Opinnäytetyömenetelmä oli kehittämistyö. Opinnäytetyö koostui suunnittelu-, toteutus- ja viimeistelyvaiheista. Suunnitteluvaiheessa tuotettiin lasten ja nuorten persoonallisuushäiriöitä koskevat Microsoft PowerPoint -esitys ja infograafit sekä suunniteltiin koulutustilaisuus niiden esittämiseksi. Toteutusvaiheessa järjestettiin koulutustilaisuus, jossa käsiteltiin mielenterveyttä, mielenterveydenhäiriöitä ja mielenterveyspalveluja sekä persoonallisuushäiriöitä ja niiden tutkimista, tunnistamista, hoito- ja kuntoutusmenetelmiä. Infograafeissa kuvattiin persoonallisuushäiriöiden ominaispiirteitä. Kehittämistyön arviointivaihetta varten suunniteltiin ja laadittiin palautelomake, jonka avulla arvioitiin koulutustilaisuutta ja sen hyödyllisyyttä toimeksiantajan näkökulmasta. Palautelomakkeesta selvisi, että koulutustilaisuuteen osallistuneet kokivat sen informoivana ja käytännön läheisenä. Persoonallisuushäiriöistä sekä niiden hoito- ja kuntoutusmenetelmistä koettiin saavan asianmukaista ja oleellista tietoa, jota hyödyntää työtehtävissä lastensuojeluyksikössä. Opinnäytetyötä voivat hyödyntää sosiaali- ja terveydenhuoltoalan ammattilaiset perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon ja lastensuojelutyön piirissä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste