Yksikön VEO -toimintamallin käyttöönotto Itä-Helsingin varhaiskasvatuksessa: esihenkilöiden ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkemyksiä
Pihlajaniemi, Tara (2023)
Pihlajaniemi, Tara
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111930036
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111930036
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuslakiin tulleet muutokset lasten tuen osalta ovat astuneet voimaan elokuussa 2022, jossa todetaan varhaiskasvatuksen tavoitteeksi tukea lapsen oppimisen edellytyksiä ja edistää elinikäistä oppimista ja koulutuksellisen tasa-arvon toteuttamista inklusiivisten periaatteiden mukaisesti. Elokuussa 2022 Helsingin varhaiskasvatuksessa aloitettiin myös yksikön VEO -toimintamalli. Tämä tarkoittaa sitä, että varhaiskasvatuksen erityisopettaja toimii koko varhaiskasvatusyksikössä lasten tarpeiden mukaisesti. Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan yksikön VEO -mallin käyttöönottoa Itä-Helsingissä, sekä miten mallin koetaan tukevan inklusiivista varhaiskasvatusta.
Inklusiivisen varhaiskasvatuksen periaate on, että jokaisella lapsella on oikeus osallistua varhaiskasvatukseen omassa lähiympäristössään. Inklusiivinen varhaiskasvatus edistää lasten tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta ja osallisuutta sekä arvostaa moninaisuutta. Lapsen tuen näkökulmasta inklusiivisessa varhaiskasvatuksessa lapsen ei tarvitse muuttua, vaan oppimisympäristön tulee mukautua lapsen tarpeita vastaavaksi.
Tutkimusluvan tähän opinnäytetyöhön on myöntänyt Helsingin kaupungin Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala. Opinnäytetyön kohderyhmänä on Itä-Helsingin varhaiskasvatusyksiköt, joihin on resursoitu yksikön VEO. Aineisto kerättiin laadullista menetelmää teemahaastattelua käyttäen. Haastatteluun osallistui Itä-Helsingissä työskenteleviä yksikön VEO:ja sekä varhaiskasvatusyksiköiden johtajia. Aineisto on käsitelty aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tulokset kertovat, että yksikön VEO -malli on koettu pääsääntöisesti toimivaksi malliksi, joka vahvistaa inklusiivisen varhaiskasvatuksen toteutumista. Yksikön VEO -malli mahdollistaa työntekijöiden konsultatiivisen tukemisen, lapsen yksilöllisten tarpeiden ja vahvuuksien huomioimisen, lapsen osallisuuden vahvistamisen sekä varmistaa lapsen tuen toteutumisen. Yksikön VEO:n työnkuva on koettu vielä epäselväksi, mutta varhaiskasvatusyksiköt ovat räätälöineet sen vastaamaan juuri heidän tarpeitaan. Yksikön VEO:n työn rajaamisessa on koettu haasteita, sillä tuen tarpeisia lapsia on alueella paljon.
Inklusiivisen varhaiskasvatuksen periaate on, että jokaisella lapsella on oikeus osallistua varhaiskasvatukseen omassa lähiympäristössään. Inklusiivinen varhaiskasvatus edistää lasten tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta ja osallisuutta sekä arvostaa moninaisuutta. Lapsen tuen näkökulmasta inklusiivisessa varhaiskasvatuksessa lapsen ei tarvitse muuttua, vaan oppimisympäristön tulee mukautua lapsen tarpeita vastaavaksi.
Tutkimusluvan tähän opinnäytetyöhön on myöntänyt Helsingin kaupungin Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala. Opinnäytetyön kohderyhmänä on Itä-Helsingin varhaiskasvatusyksiköt, joihin on resursoitu yksikön VEO. Aineisto kerättiin laadullista menetelmää teemahaastattelua käyttäen. Haastatteluun osallistui Itä-Helsingissä työskenteleviä yksikön VEO:ja sekä varhaiskasvatusyksiköiden johtajia. Aineisto on käsitelty aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tulokset kertovat, että yksikön VEO -malli on koettu pääsääntöisesti toimivaksi malliksi, joka vahvistaa inklusiivisen varhaiskasvatuksen toteutumista. Yksikön VEO -malli mahdollistaa työntekijöiden konsultatiivisen tukemisen, lapsen yksilöllisten tarpeiden ja vahvuuksien huomioimisen, lapsen osallisuuden vahvistamisen sekä varmistaa lapsen tuen toteutumisen. Yksikön VEO:n työnkuva on koettu vielä epäselväksi, mutta varhaiskasvatusyksiköt ovat räätälöineet sen vastaamaan juuri heidän tarpeitaan. Yksikön VEO:n työn rajaamisessa on koettu haasteita, sillä tuen tarpeisia lapsia on alueella paljon.