Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Kumppanityökalun priorisointi ja suunnittelu palvelumuotoilun menetelmin

Kilpeläinen, Olli (2023)

 
Avaa tiedosto
Kilpelainen_Olli.pdf (3.547Mt)
Lataukset: 


Kilpeläinen, Olli
2023
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111729799
Tiivistelmä
Nopeasti digitalisoituvassa maailmassa arvonluonti on muuttumassa kiihtyvää tahtia. Yritykset lähes jokaisella toimialla ovat huomanneet, että toimialojen rajat eivät enää ole yhtä selviä ja asiakkaat odottavat ratkaisuja, joita yksittäisen yrityksen voi olla vaikea tai kannattamatonta ratkaista yksin. Vastauksena näihin muutoksiin, arvonluonti tapahtuu yhä useammin yhteistyössä monen yrityksen välillä yritysverkostoissa ja kumppaniekosysteemeissä.

Yritysten, jotka pyrkivät hyödyntämään kumppaneita liiketoiminnassaan, täytyy luoda uudenlaisia toimintamalleja ja rohkeasti rakentaa uudenlaisia liikesuhteita. Avaimina digitaalisten ratkaisujen yhdistämiseen yritysten välillä ovat digitaaliset rajapinnat, joiden kautta tietoa voidaan siirtää eri järjestelmien välillä. Yritysten tulee myös panostaa työkaluihin, jotka helpottavat ja tehostavat uudenlaista liiketoimintaa.

Tässä työssä hyödynnettiin palvelumuotoilun työkaluja auttamaan kohdeyritystä suunnittelemaan millaisen työkalun se tarvitsisi kumppanuuksien mahdollistamiseksi. Yritykselle oli tärkeä priorisoida eri osapuolten tarpeita, jotta se voisi tuoda työkalun markkinoille nopeasti ja silti täyttää tärkeimmät tarpeet. Palvelumuotoilu luo tieteenalana loistavat puitteet tällaiselle työlle asiakas- ja käyttäjälähtöisesti. Työssä seurattiin tuplatimantti prosessia ja dataa kerättiin hyödyntäen yritysanalyysiä, semi-strukturoituja haastatteluita sekä fasilitoituja työpajoja ja harjoituksia.

Työn lopputuloksena pystyttiin avaamaan eri sidosryhmien tarpeita sekä rakentamaan yritykselle ehdotus siitä, miten se voisi priorisoida ja rakentaa haluamansa kumppanityökalun käyttäjälähtöisesti. Työssä kävi ilmi, että vaikka eri sidosryhmillä on erilaisia tarpeita, voidaan priorisointia tehdä niiden ylitse. Lopputuloksena yritys sai konkreettisia ohjeita, minkä pohjalta se pystyy jatkamaan strategiansa toteutusta.
 
In a quickly digitalizing world, value creation is changing at a rapid pace. Companies in almost all industries have realized that industry boundaries are no longer that clear-cut and that their customers demand solutions which an individual company may find hard or non-profitable to fulfil. As an answer to these changes, value creation happens more and more often between companies in business networks and partner ecosystems.

Companies, which aim to utilize partners in their business, must create new business models and boldly build new kinds of business relationships. Keys to combining digital solutions are digital interfaces, which enable transfer of data between systems. Companies must also invest in tools, which enhance this new kind of business.

This thesis utilized service design tools to help the target company to plan what sort of tool it would need to enable such partnerships. For the company it was important to prioritize the needs of different stakeholders in order to both bring the tool to market fast and also to satisfy the most important needs. Service design as a science creates an excellent foundation for this kind of work through customer and user centricity. The study followed double-diamond process and data was collected by company analysis, semi-structured interviews as well as facilitated workshops and exercises.

Based on the study, it became possible to understand the needs of the different stakeholders and build a proposal for the company how to prioritize and build their partner tool. It was also found that despite the different needs of the various stakeholders, it is possible to create a common prioritization. As a result, the company received concrete guidelines, which it can use to continue and implement its chosen strategy.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste