Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Leikkipedagogiikka inkluusion välineenä: työntekijöiden havaintoja inkluusion toteutumisesta Laihian kunnan päiväkotiryhmissä

Parkkomäki, Mira (2023)

 
Avaa tiedosto
Parkkomaki_Mira.pdf (1.678Mt)
Lataukset: 


Parkkomäki, Mira
2023
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112030260
Tiivistelmä
Inkluusio ja inklusiivisuus ovat uudistuneessa varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa läpileikkaavia käsitteitä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selkeyttää inkluusion ja inklusiivisen varhaiskasvatuksen käsitteitä varhaiskasvatuksen henkilöstölle sekä kannustaa heitä havainnoimaan ja raportoimaan, miten inkluusiota on mahdollista tukea. Tutkimustiedon avulla voidaan parhaimmillaan kehittää varhaiskasvatuksen laatua.

Inklusiiviset periaatteet ohjaavat kaikkea varhaiskasvatuksen toimintaa. Näitä periaatteita ovat tasa-arvo, yhdenvertaisuus, sosiaalinen osallisuus sekä moninaisuuden arvostus. Varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria kehittäessä tulee lähtökohtana olla inklusiivisten periaatteiden toteutuminen. Leikki on lapsen väylä kasvaa ja kehittyä. Leikkiä havainnoimalla kasvattajat pystyvätkin arvioimaan sekä kehittämään toimintaa varhaiskasvatuksessa. Tutkimusaineisto tähän tutkimukseen on kerätty paperisen kyselylomakkeen muodossa, joka sisälsi avoimia kysymyksiä ja aineiston analyysi on toteutettu aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla, käsitteellistäen ja kuvaillen kerättyä aineistoa. Johtopäätöksissä tarkastellaan aineiston pohjalta esiin nousseita asioita ja pohditaan mahdollisia kehittämisideoita.

Tutkimuksen mukaan inklusiivisen varhaiskasvatuksen toteuttamiseksi leikkipedagogiikka toimii väylänä vahvistaa inklusiivisia periaatteita, ja sen kautta työntekijät löytävät menetelmiä ja toimintatapoja vahvistaakseen käytännön toimintaa. Haasteita ja kehittämistarpeita inklusiivisen varhaiskasvatuksen toteuttamiseksi kuitenkin myös esiintyy. Koulutus, uudet tilaratkaisut ja materiaali- ja leluhankinnat saattaisivat ainakin lievittää näitä haasteita.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste