Leikkipedagogiikka inkluusion välineenä: työntekijöiden havaintoja inkluusion toteutumisesta Laihian kunnan päiväkotiryhmissä
Parkkomäki, Mira (2023)
Parkkomäki, Mira
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112030260
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112030260
Tiivistelmä
Inkluusio ja inklusiivisuus ovat uudistuneessa varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa läpileikkaavia käsitteitä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selkeyttää inkluusion ja inklusiivisen varhaiskasvatuksen käsitteitä varhaiskasvatuksen henkilöstölle sekä kannustaa heitä havainnoimaan ja raportoimaan, miten inkluusiota on mahdollista tukea. Tutkimustiedon avulla voidaan parhaimmillaan kehittää varhaiskasvatuksen laatua.
Inklusiiviset periaatteet ohjaavat kaikkea varhaiskasvatuksen toimintaa. Näitä periaatteita ovat tasa-arvo, yhdenvertaisuus, sosiaalinen osallisuus sekä moninaisuuden arvostus. Varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria kehittäessä tulee lähtökohtana olla inklusiivisten periaatteiden toteutuminen. Leikki on lapsen väylä kasvaa ja kehittyä. Leikkiä havainnoimalla kasvattajat pystyvätkin arvioimaan sekä kehittämään toimintaa varhaiskasvatuksessa. Tutkimusaineisto tähän tutkimukseen on kerätty paperisen kyselylomakkeen muodossa, joka sisälsi avoimia kysymyksiä ja aineiston analyysi on toteutettu aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla, käsitteellistäen ja kuvaillen kerättyä aineistoa. Johtopäätöksissä tarkastellaan aineiston pohjalta esiin nousseita asioita ja pohditaan mahdollisia kehittämisideoita.
Tutkimuksen mukaan inklusiivisen varhaiskasvatuksen toteuttamiseksi leikkipedagogiikka toimii väylänä vahvistaa inklusiivisia periaatteita, ja sen kautta työntekijät löytävät menetelmiä ja toimintatapoja vahvistaakseen käytännön toimintaa. Haasteita ja kehittämistarpeita inklusiivisen varhaiskasvatuksen toteuttamiseksi kuitenkin myös esiintyy. Koulutus, uudet tilaratkaisut ja materiaali- ja leluhankinnat saattaisivat ainakin lievittää näitä haasteita.
Inklusiiviset periaatteet ohjaavat kaikkea varhaiskasvatuksen toimintaa. Näitä periaatteita ovat tasa-arvo, yhdenvertaisuus, sosiaalinen osallisuus sekä moninaisuuden arvostus. Varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria kehittäessä tulee lähtökohtana olla inklusiivisten periaatteiden toteutuminen. Leikki on lapsen väylä kasvaa ja kehittyä. Leikkiä havainnoimalla kasvattajat pystyvätkin arvioimaan sekä kehittämään toimintaa varhaiskasvatuksessa. Tutkimusaineisto tähän tutkimukseen on kerätty paperisen kyselylomakkeen muodossa, joka sisälsi avoimia kysymyksiä ja aineiston analyysi on toteutettu aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla, käsitteellistäen ja kuvaillen kerättyä aineistoa. Johtopäätöksissä tarkastellaan aineiston pohjalta esiin nousseita asioita ja pohditaan mahdollisia kehittämisideoita.
Tutkimuksen mukaan inklusiivisen varhaiskasvatuksen toteuttamiseksi leikkipedagogiikka toimii väylänä vahvistaa inklusiivisia periaatteita, ja sen kautta työntekijät löytävät menetelmiä ja toimintatapoja vahvistaakseen käytännön toimintaa. Haasteita ja kehittämistarpeita inklusiivisen varhaiskasvatuksen toteuttamiseksi kuitenkin myös esiintyy. Koulutus, uudet tilaratkaisut ja materiaali- ja leluhankinnat saattaisivat ainakin lievittää näitä haasteita.